Beste lezer,
Dit is 2022, waarin niet meer onder ons:
Ω Peter Bogdanovich | [Sc, P, R, A, J] Targets | The Last Picture Show | What’s Up, Doc? | Paper Moon | Saint Jack |
Ω Douglas Trumbull | [D, C, R] 2001: A Space Odyssey | The Andromeda Strain | Silent Running | Close Encounters of the Third Kind | Blade Runner |
Ω Vangelis | [M] Chariots of Fire | Missing | Blade Runner | Bitter Moon | Alexander |
Ω Angelo Badalamenti | [M] Blue Velvet | “Twin Peaks” | Wild at Heart | Lost Highway | The Straight Story | Mulholland Dr. | Auto Focus | Secretary |
Ω Bob Rafelson | [Sc, P, R] Head | Five Easy Pieces | The King of Marvin Gardens | Stay Hungry | The Postman always Rings Twice |
Ω Mike Hodges | [Sc, R] Get Carter | Flash Gordon |
Ω Ivan Reitman | [R] Stripes | Ghostbusters | Twins | Up in the Air |
Ω Jean-Luc Godard | [R] À Bout de Souffle | Une Femme est une Femme | Le Mépris | Bande à Part | Alphaville | Masculin Féminin | Pierrot le Fou |
Ω Jean-Jacques Beineix | [R] Diva | Betty Blue |
Ω Wolfgang Petersen | [R] Das Boot | The Never Ending Story | Enemy Mine | In the Line of Fire | The Perfect Storm |
Ω Sidney Poitier | [R, A] Blackboard Jungle | The Defiant Ones | Lilies of the Field | In the Heat of the Night | Guess Who’s Coming to Dinner | Stir Crazy | Sneakers |
Ω Monica Vitti | [A] L’Avventura | La Notte | L’Eclisse | Il Deserto Rosso | Modesty Blaise | Dramma della Gelosia | Le Fantôme de la Liberté |
Ω William Hurt | [A] Eyewitness | Body Heat | The Big Chill | Kiss of the Spider Woman | Children of a Lesser God | Broadcast News | The Accidental Tourist | Smoke | Dark City | A History of Violence |
Ω Fred Ward | [A] Escape from Alcatraz | Southern Comfort | The Right Stuff | Silkwood | Tremors | Henry & June | Miami Blues | Short Cuts | The Naked Gun 33 1/3 | Sweet Home Alabama |
Ω Ray Liotta | [A] Field of Dreams | Goodfellas | Unlawful Entry | Cop Land | Hannibal | Blow | Sin City: A Dame to Kill for |
Ω Philip Baker Hall | [A] Hard Eight | Boogie Nights | The Truman Show | The Insider | Magnolia | Zodiac |
Ω Jean-Louis Trintignant | [A] Et Dieu... créa la Femme | Estate Violenta | Il Sorpasso | Un Homme et une Femme | La Morte ha fatto l'Uovo | Il Grande Silenzio | Z | Il Conformista | Trois Couleurs: Rouge | Amour | Happy End |
Ω Anne Heche | [A] Donnie Brasco | I know what You did Last Summer | Wag the Dog |
Ω Nichelle Nichols | [A] “Star Trek” | Star Trek: The Motion Picture |
Ω James Caan | [A] El Dorado | The Rain People | The Godfather | The Gambler | Funny Lady | Rollerball | Thief | Dick Tracy | Misery | Honeymoon in Vegas | Dogville |
Ω Paul Sorvino | [A] The Gambler | Cruising | Dick Tracy | Goodfellas | Nixon | Romeo + Juliet |
Ω Henry Silva | [A] Ocean’s Eleven | The Manchurian Candidate | Il Boss | Dick Tracy | Ghost Dog |
Ω Angela Lansbury | [A] National Velvet | Gaslight | The Court Jester | The Manchurian Candidate | Death on the Nile | “Murder, She Wrote” |
Ω Robbie Coltrane | [A] Mona Lisa | GoldenEye | Harry Potter and the Sorcerer’s Stone |
Ω Kirstie Alley | [A] Star Trek II: The Wrath of Khan | Runaway | “North and South” | “Cheers” | Look Who’s Talking |
Waarin JB droevig afscheid neemt van een trouwe huisvriend, maar in het asiel een waardig opvolger vindt.
Waarin VW op de valreep het sfeervol verbouwde filmhuis Slachtstraat bezoekt. Een onverwachte doorstart en upgrade van voormalig VW & LePaulki-hotspot, 't Hoogt. Veel dank aan onze Utrechtse filmhuis mecenas, Jos Stelling!
Waarin LePaulski eindelijk VW weer eens over de vloer krijgt en geconfronteerd wordt met een schaamteloze no-show. Daarnaast is 2022 filmisch gezien D.O.A., maar vanaf 2023 is deze Detour weer een ding Out of the Past… echt!
VW
For Your Eyes Only LEZERS TOP 2022
|
LePaulski is taking a detour [red.].
Prachtig vormgegeven drieluik over het fenomeen huis, waardoor je pas goed gaat beseffen op hoeveel manieren je huis invloed op je heeft.
Kafkaëske vertelling van de bekende Iraanse regisseur Farhadi (A Seperation) over een ietwat naïeve goeierd die door zijn keuzes langzaam wordt vermorzeld door de omgeving en samenleving om hem heen.
Verteld vanuit het perspectief van de Nederlandse ‘Colonel Tom Parker’ (perfect neergezet door Tom Hanks) is dit een prachtig eerbetoon aan de legende en aan de oorsprong van zijn muziek. Austin Butler zet ondertussen een geweldige Elvis imitatie neer.
De meligste whodunnit die ik ooit zag. Ik kreeg er de slappe lach van in de bioscoopzaal.
Tom ‘ik doe al mijn eigen stunts’ Cruise speelt het klaar om een vervolg op de klassieker te maken die minstens even goed is. I tip my wings!
Heerlijk rauw en over the top, dit epische verhaal over wraak en bedrog.
Intellectuele en intrigerende, maar tegelijkertijd ook langdradige en afstandelijke Japanse film over het tragische onvermogen van mensen om te communiceren en elkaar te begrijpen.
Wat er met je gebeurt als je als ongetrouwde jonge vrouw zwanger wordt in het Frankrijk van de jaren 60 wens je je ergste vijand nog niet toe.
Een horror-parabel over onverwerkt trauma in een liefdeloze omgeving. Dan kun je maar een ding doen: je beste geforceerde glimlach opzetten.
Wanneer een islamitische veerbootkapitein in Engeland overlijdt komt zijn vrouw erachter dat hij een tweede leven had aan de andere kant van het kanaal. Heel subtiel zegt dit boeiende drama ook iets over interculturele fricties en hypocrisie van het geloof..
Samenraapsel van grappig bedoelde actiescenes, voortgedreven door een compleet stompzinnig plot. De fans van de games zullen vast snel weer hun console hebben aangezet.
De meest bejubelde filmhit van dit jaar was voor mij helaas een verzoeking. Ik was heel blij toen ik de titels over het doek zag rollen.
De eerste 15 minuten was voor mij het leukste stukje film dat ik dit jaar zag, een soort kruising tussen Being John Malkovich en JCVD. Daarom extra teleurstellend dat ze voor de volgende 90 minuten zo’n standaard flutverhaaltje in elkaar flansten.
☆.) ear for eye
Dit in 2021 voor televisie verfilmde toneelstuk kwam ik toevallig tegen op de BBC. De aaneenschakeling van dialogen laten je op een indrukkende manier invoelen hoe racisme inwerkt op de identiteit en psyche.
Een vernieuwend, origineel, bizar en ingenieus in elkaar gezet stuk reality-tv van Nathan Fielder. Zien is geloven.
Ook van Nathan Fielder: het stadsleven van New York zoals je het nog nooit zag, door de ogen van zijn protégé John Wilson.
De meest volwassen Star Wars productie tot nu toe, die voelt als een WO-2 dramaserie. Met een prachtige Shakespeariaanse monoloog van Stellan Skarsgård op de koop toe.
Steve Carrel in een serieuze rol van een Joodse psychiater moet een patiënt genezen om zelf te kunnen overleven.
Een animatie voor volwassenen zonder dialoog, over een tijd toen mensen nog halve beesten waren (net als nu).
Wat als je je hersenen in tweeën splitst zodat je twee apart levens kan leiden: een voor je privé leven en een voor op je werk. Intrigerend uitgangspunt voor een thriller waarin de waarheid langzaam wordt ontrafeld.
Met het mallige intro-dansje was ik al verkocht bij deze spin-off van de film The Suicide Squad.
Als Dexter adept van het eerste uur kon ik deze natuurlijk niet overslaan. Mooie afsluiter van deze sympathieke seriemoordenaar.
Gary Oldman krijgt de meest fantastische lines in dit script over het zwakke broertje van MI-5.
Erg grappige Britse productie over een groep spoken uit verschillende tijden in de geschiedenis, die tot elkaar veroordeeld zijn in een oud landhuis. De acteurs schreven de serie gezamenlijk. De Amerikaanse remake is een heel stuk minder geslaagd.
Als Tolkien fan moest ik deze van mezelf kijken maar hier is zelfs voor de meest verstokte fan niet om doorheen te komen. De zelf verzonnen clichématige plots en karakters maken het totaal een ergerlijke brei van saaie gevechtsscenes en hemeltergende dialogen. Als ze met die miljard dollar nou eerst eens wat goede scriptschrijvers hadden aangetrokken..
Zwierig licht oogt deze Iraanse road movie. In bijna elke frame gebeurt iets bijzonders. Pijnlijke emoties hoeven niet aan de oppervlakte te drijven om indruk te maken. Een hele familiegeschiedenis wordt met terloopse dialogen onthuld.
Alle genrehokjes afvinkend gaat dit seriemoordenaar-verhaal al vrij snel flink over the top. Daarbij ziet het er geweldig uit, met soepele tijdsprongen die je Fincheriaans op het puntje van je stoel houden.
Lang…? - Geen seconde verveeld met dit kleurrijke materiaal! Acht uur lang spelen, hangen, dollen, componeren en improviseren met het rooftop concert als smakelijke afsluiter. McCartney blijkt de gangmaker die The Beatles inspireert tot twee laatste albums.
De dramatische vertelstem maakt de toon van deze docu onzeker. Onnodig, want Katia en Maurice Krafft zijn innemende en begeesterde vulcanisten. De twee avonturiers tonen daarbij een feilloos instinct voor de adembenemende aantrekkingskracht van kolkend lava.
De jonge personages weten niet goed wat hen drijft. Seks is ruilmiddel voor een onderhuids verlangen; niet naar romantische liefde maar naar iemand die ze begrijpt. Een frisse, iets te lange film van zeventiger Audiard.
Julie is jong, slim en aantrekkelijk, maar heeft nauwelijks interesses of vriendinnen. Ze trekt van vriendje naar vriendje en ontdekt dat haar leven rommelig blijft en dat is niet echt chill. Renate Reinsve speelt overtuigend in een film die wat lang doormeandert.
De modieuze superhelden-multiversa uit Hollywood krijgen hier een energieke en flamboyante draai. De zelfspot en emotionele kern houden de lange speelduur stand.
Dit Nederland, als veilige haven voor kwetsbare natuur, stemt gelukkig. Het magische licht van de Wadden gevangen door Dick Harrewijn's camera met betoverdende time-lapses en kadredring, en een kleine knipoog naar Haanstra. Over de schoonheid van het alledaagse.
Dit China, als industriële werkplaats voor de wereld, stemt somber. De vrouwen die met soldeerbouten sekspoppen in elkaar zetten en de zielenbrekende managementspeak werken bevreemdend. De hypnotiserende beelden, de montage en het geluid echoën Koyaaniskatsi.
Een one-take film zonder rustpunten vraagt heel wat van kijker en maker. Het personeel van een Londens restaurant voelt de druk genadeloos stijgen tijdens een steeds hectischer avond. Ondertussen borrelt de film van het maakplezier.
Vergelijken is onvermijdelijk. Deze is niet magischer of grimmiger of volwassener of emotioneler dan Disney’s tachtigjarige klassieker, maar het komt in de buurt. Dankzij het minitieuze stop-motion ontwerp en het onstuimige stem-acteerwerk van de dertienjarige Gregory Man.
Een radicale mislukking. Eggers smijt alles op tafel en gaat ten onder aan clichés, overacting en onbeholpen expositie. De sfeervolle production design kapseist onder de bombast. Een saga kan niet non-stop in de overdrive staan, kijk liever Conan of lees Thorgal.
Classic Cronenberg, hoop je. Maar de onsamenhangende personages lijken telkens een spreekbeurt voor de klas te moeten doen. Een flinterdun detective verhaaltje, een kapitalistisch complot, het nieuwe vlees… onbegrijpelijk. Halfbakken en saai met nauwelijks te harden acteerwerk.
De teleurstellende opvolger van Get out en Us zakt na een interessant begin in elkaar. De vlakke personages hebben weinig onderlinge chemie, waardoor plot holes des te meer in het oog springen. En cameraman Hoytema heeft visueel niets te brengen.
Folk horror smaakt het best als het lokaal gemaakt is. De muziek mag minder prominent, maar met een prima verhaal, een sterke cast en een paar goed gedoseerde twists stormt Van den Brinks film heerlijk recht op zijn doel af.
☆.) Herr Arnes Pengar | Sir Arne's Treasure (1919, Mauritz Stiller) (**)
De indrukwekkende productie met bewegelijk camerawerk verbeeldt de schoonheid en verschrikking van een 16e-eeuws, ijzig Zweden. Een subtiel geacteerd melodrama over schuld en boete.
Het wat gedateerde verhaal en acteerwerk werken lekker bevreemdend in moderne ogen. Onvergetelijk dankzij de invloedrijke, scheve decors van het expressionisme.
De hoopvol verliefde zwerver in zijn eenzame goudzoekers-hut raakt je telkens weer. Een aaneenrijging van klassieke, ontroerende en hilarische scènes.
Ray Milland en Ruth Hussey overtuigen in hun weerstand tegen de spookverhalen over hun huis aan zee. Deze heerlijke sfeervolle spookhuisfilm wisselt soepel tussen humor, spanning en drama.
De vermakelijke Bradley Cooper remake van 2022 bleef verrassend dichtbij dit origineel. Dat is compacter en heeft met Tyrone Power een protagonist die nog rücksichtsloser all in gaat op zijn bedrieglijk succes.
Regisseur Carol Reed (The Third Man) haalt prima spel uit zijn hoofdrolspelers en laat ons tot het einde in spanning over de verwarring en angsten van het jongetje en zijn (van moord verdachte) bediende.
Deze melodramatische kostuumfilm speelt in 19e-eeuws Rusland en stijgt boven het genre uit met prachtige beelden, stevig acteerwerk en dramatische plotwendingen.
In deze flamboyant geschoten Femme Noir is Diana Dors geweldig naturel als ter dood veroordeelde na een crime passionel.
Na de overwinning op de Nazi’s zoekt een Poolse verzetsstrijder, een iconische Zbigniew Cybulski, weer naar vaste grond. Al snel blijkt dat de oorlog een sociaal moeras achterlaat. Spectaculair gefilmd in oogstrelend zwart/wit.
Deze lekker swingende heist-film moet een beetje op gang komen. Maar de acteurs en het camerawerk slepen je al snel mee. Het pittige geweld leidt naar een spannende nasleep met verrassende tegenstand voor de dieven.
Onder de wise cracks en het casual seksisme zit een vroege, verrassend accurate en in schtterend wide-screen geschoten rampenfilm over een climaatcrisis veroorzaakt door onze technologische overmoed. Sounds familiar?
Atypische rol voor Jean-Paul Belmondo die tijdens WOII als ingetogen priester grote aantrekkingskracht uitoefent op de vrouwen van zijn parochie. De film floreert dankzij mooie rollen van Emmanuelle Riva en Irène Tunc.
Uit de schatkist van de Tsjechische New Wave! Filmlabel Second Run weet daar wel raad mee. Onderga de wanhopige vlucht van twee jongens door Nazi Duitsland. Associatief, zintuiglijk, claustrofobisch en desoriënterend.
Wannabe godfather Nino Manfredi probeert in deze fijne caper-film samen met twee Amerikanen zijn slag te slaan bij de stadsheilige van Napels. Dino Risi regisseert soepel met een humor, die kluchtig én geraffineerd is.
Een jonge priester knuppelt een heks halfdood en dat bezorgt hem een zenuwslopende nachtwake bij een jonge vrouw in een bezeten kerkje. Een visueel en imaginair spektakel met veel humor en flair.
Een grootse Yves Montand wordt door het totalitaire systeem (in dit geval de communisten) net zo lang bureaucratisch vermorzeld, tot zijn 'schuldbekentenis' niet lang meer kan uitblijven.
Dino Risi is een genie in het combineren van komedie en drama. Geniet van Ugo Tognazzi die als rechter zich vastbijt in een onderzoek naar de van moord verdachte industrieel Vittorio Gassman.
Vormt met The Wicker Man en Witchfinder General samen de Unholy Trinity of British Folk Horror. Een terechte titel voor deze lekker naargeestige horror met licht psychedelische trekjes in een zeer authentiek aandoend achtiende eeuws Engeland.
Fight them or become their slaves! Een aanklacht tegen orthodoxie en tirannie; eenzaamheid en spirituele leegte vermomt als piëteit. Russell filmt zijn acteurs en sets met gevoel voor drama en spektakel richting een aangrijpende apotheose.
Sfeervolle en vermakelijke Robert Louis Stevenson verfilming van de Britse Hammer studio. De gekke premisse wordt door een fijne cast met veel plezier tot een dramatische ontknoping gebracht..
Een voorrecht om bijna twee uur naar de amoureuze dans van de verleidelijke Romy Schneider en de onzekere alphaman Yves Montand te mogen kijken.
Na Z biedt Costa-Gavras ons nogmaals een ontluisterende blik op een rechtse junta. Dit keer worden de fascisten van Uruguay geadviseerd door Amerikaanse contrarevolutionaire experts. Yves Montand is weer van de (onderliggende) partij.
Yul Brynner is the Original Terminator! Effectieve cautionary tale over onze ongemakkelijke verhouding tot AI en ons verlangen door technologie gepamperd te worden. Over de gevaren van het niet meer bevragen van je eigen mythen.
Deze stijlvolle en vroege zombiefilm biedt alles wat je ervan mag verwachten; een gekke premisse rond zombieopwekkende radiogolven, volop spanning in een afgelegen dorpje én een donker luguber einde.
Dirty Harry meets French Connection in Parijs. Begeleid door de klanken van Ennio Morricone stunt Jean Paul Belmondo zich een weg langs de spannende buitenlocaties van deze harde 70s thriller.
De prachtige muziek, de smakelijke fotografie van Marc Felperlaan en de complexe culturele verhoudingen van een net onafhankelijk Suriname maken de soms wat eenvoudige regie en krukkige dialogen meer dan goed.
Narc. Treat Williams gaat in zee met justitie om de corruptie binnen de NYPD te bestrijden en gaat daarbij zelf helemaal door de mangel. Een intens, doorwrochten en ambigu politiedrama.
Grappige familiefilm vertelt in episodes hoe de negenjarige (show stelende) Ralphie blijft hopen op een BB-gun voor kerst. Melinda Dillon en Darren McGavin zijn on the money als warme en niet al te bezorgde ouders.
Heerlijk (letterlijk en figuurlijk) gekke komedie over de zoektocht van de bescheiden chef Tampopo naar de perfecte ramen. De vreemde snuiters, die ze hierbij ontmoet, zijn al even bezeten van voedsel.
Een verrassend leuk weerzien met deze frisse creature feature, met de dit jaar overleden Fred Ward in een hoofdrol. De enthousiaste acteurs en dialogen houden deze cult horror fier overeind.
Julie Delpy en Ethan Hawke pakken de draad van Celine en Jesse na negen jaar weer op in Parijs. Net als in Wenen dartelen ze een swingende film lang om elkaar heen. Het voorlaatste deel van één van de fijnste filmtrilogieën.
Het genereus gewoven script van deze fijnzinnige, humane regisseur laat de acteurs schitteren onder oogstrelend lumineus camerawerk. Ze maken je deel van hun filmfamilie en weten je ragfijn te raken.