Beste lezers,
de traditionele lading met jullie jaarlijstjes is weer verwerkt en hieronder is het resultaat terug te lezen. Honderdtachtig graden tegenovergesteld aan al het geschreeuw in de media zochten jullie in de bios naar verlichting. De top drie geeft het thema van afgelopen jaar mooi weer: In gedachten verzonken.
Verder jullie eigen bevindingen van 2004 en de eerste bijdrage in de categorie 1-6 jaar! Bij de slechtste films van 2004 sprongen er maar twee films uit, ondanks de moeite die een enkeling nam om alle slechte films van het afgelopen jaar in kaart te brengen.
Helemaal onderaan staat nog een overzichtje van alle vorige uitslagen.
VW
nr | Film 2004 | pt |
1. | lost in translation | 9 |
2. | eternal sunshine of the spotless mind | 6 |
spring, summer, fall, winter...and spring | 6 | |
4. | kill bill vol. 2 | 5 |
5. | before sunset | 4 |
dawn of the dead | 4 | |
gegen die wand | 4 | |
hero | 4 | |
last samurai | 4 | |
monster | 4 |
Flop 2004 | pt | Flop 2003 | pt | Flop 2002 | pt | Flop 2001 | pt | Flop 2000 | pt |
troy | 4 | the matrix reloaded | 9 | panic room | 2 | chocolat | 3 | the beach | 3 |
passion o/t christ | 3 | the matrix revolutions | 5 | star wars II | 2 | unbreakable | 2 | hollow man | 2 |
phone booth | 4 | tombraider | 2 |
Bart-Willem mag weer eens aftrappen...
Bart-Willem te A.
Top:
De tops hebben me veel hoofdbrekens gekost dit jaar. Ik heb (relatief)
veel films gezien dit jaar (zie BW's PP voor een overzicht)
en ik vond er veel erg goed. Na veel wikken en wegen kwam ik uit op
het het volgende lijstje.
1. Gegen die Wand
¤ Hoewel in filmisch opzicht misschien niet zo bijzonder als de nummer
twee, snijdt deze film in de vorm van een klassiek liefdesdrama hele
actuele thema's aan (het NRC stelde in een artikel zelfs deze film
symbool voor de verhoudingen tussen Turkije en de EU). Het goede
acteerwerk van beide hoofdrolspelers maakt het bovendien nog
geloofwaardig ook.
2. Kill Bill Vol. 2
¤ Door de grotere afwisseling en diepgang een wat film dan deel 1.
Tarantino heeft zich zichtbaar uitgeleefd bij het maken van deze
filmaker en dat mag ie wat mij betreft vaker doen.
3. Buongiorno Notte
¤ Qua opzet en thematiek vergelijkbaar met der Untergang, maar omdat het
een minder beladen onderwerp betreft konden de makers een speelsere
film maken, en dat is wat mij betreft goed gelukt; de droom- en
gedachtenwereld van de hoofdpersoon (en haar aanvankelijke naiviteit)
vormt een bijna surrealistisch contrast met de ernst en wreedheid van
de situatie. Thumbs up.
4. Before Sunset
¤ Een film die bestaat uit een dialoog en niet meer dan dat. En een film
die toch blijft boeien, vooral omdat de situaties tot in detail zeer
herkenbaar zijn. Na deze film kon ik niet anders dan wegdromen met
herinneringen aan ontmoetingen die ik zelf in vreemde steden heb
gehad...
5. Lost in Translation
¤ Gezien in Dunedin, de enige keer tijdens mijn vakantie in Nieuw
Zeeland dat ik me niet zo happy voelde. Ik voelde me zelf enigszins
'lost in translation' maar na het zien van deze film een stuk minder.
6. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
¤ Intrigerend scenario, dat bovendien wonderwel heel geloofwaardig is verfilmd.
7. Der Untergang
¤ Zware film, maar dat kan door (de gevoeligheid van) het onderwerp
eigenlijk niet anders. Niettemin erg knap (ergens ook wel 'Duits'
degelijk) uitgewerkt, met knap acteerwerk, in het bijzonder natuurlijk
van Bruno Ganz (na Pane e Tulipani al een van mijn favoriete Duitse
acteurs).
8. Father and Son
¤ Licht ontoegankelijke film die bovendien bol staat van symboliek, maar
door camerawerk en lichtvoering een lust om naar te kijken.
Flop:
Het kiezen van de flops was een stuk makkelijker; deze twee films
sprongen er in slechte zin duidelijk uit. Opmerkelijk: eindelijk eens
geen Nederlandse film tussen mijn flops.
1. Cheaper by the Dozen
¤ Dat een sneak preview ook een slecht idee kan zijn bewees deze film
voor mij weer eens. Slap verhaal, en nog op een beroerde manier
uitgewerkt ook. Om de film door te komen ben ik maar gaan tellen hoe
vaak de microfoon in beeld kwam (en dat was verrassend vaak).
2. Troy
¤ Nog nooit zo'n slechte interpretatie van de Ilias gezien. Meest
fascinerende (in negatieve zin) vond ik nog wel dat geen enkel
personage ook maar enige diepgang vertoont.
Beek te A.
De twaalf bioscoopfilms die ik afgelopen jaar gezien heb, netjes ingedeeld in kwartetten.
TOP:
1. Lost in Translation
¤ In Sofia Coppola's tweede film (debuut The Virgin Suicides) lijkt aan de oppervlakte niet al te veel te gebeuren. Maar Lost in Translation zuigt je door de oppervlakte heen naar binnen en laat je (net als hoofdpersoon Bill Murray) in een soort jetlag toestand achter. Een bijna meesterwerk.
2. Der Untergang
¤ Met een vuistdikke biografie van Hitler in de hand, valt op dat deze Duitse film een behoorlijk nauwgezet beeld schetst van de laatste periode van het Nazi bewind. Kritiek dat Hitler te sympathiek zou zijn (eigenlijk is ie alleen aardig voor de wat naοeve vrouwen in zijn omgeving), wordt tijdens de aftiteling meteen de kop ingedrukt met de onvermijdelijke 6 miljoen.
3. Old Boy
¤ "Tarentino's favourite movie !" vermeldt het affiche. En inderdaad, Park Chan-wook maakt een ambitieuze prikkelende film vol extreem geweld (in de lijn van QT). De verhaallijn van Old Boy dreigt af en toe gierend uit de bocht te vliegen, maar blijft uiteindelijk redelijk op koers.
4. Kill Bill vol.2
¤ De verrassing van Tarentino's films is er wel een beetje af, maar vol. 2 is toch weer heel anders dan vol. 1 en opnieuw de moeite van het bekijken meer dan waard.
TOP NOCH FLOP
Fahrenheit 9/11
School of Rock
Dodgeball
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
FLOP:
1. Feestje!
¤ Ruud van Hemert is losing it. Film heeft uitstraling alsof ie pakweg 25 jaar geleden gemaakt is. Aanwinst voor de Nederlandse taal: "Van pompestein gaan".
2. The Bourne Supremacy
¤ Tegenvallend vervolg op The Bourne Identity. Matt Damon hopt van Europese stad naar Europese stad. Amsterdam ziet er niet uit als Amsterdam.
3. The Passion of the Christ
¤ Jezus wordt heel hard afgetuigd in deze Mel Gibson film. Thematiek was onderwerp van controverse, maar verbloemt enigszins dat Gibson zich als regisseur nog zal moeten bewijzen.
4. Bridget Jones: The Edge of Reason
¤ Er valt weinig te melden over dit vervolg. Nooit geweten trouwens dat het zo gezellig kan zijn in een Thaise vrouwengevangenis.
Bollers te A.
Tops:
1. Spring, summer fall, winter .... and spring
2. Before Sunset
3. Spider-Man 2
4. Dawn of the dead
5. Eternal sunshine of the spotless mind
Flops:
Wel vermakelijk voor een die hard fan van beide buitenaardse killers, maar
toch een duidelijke flop:
Alien vs Predator
Didier te U.
Voor het eerst de tijd en moeite genomen en een top &
flop lijst te maken. Helaas wel na een jaar waarin we
aanmerkelijk minder films (slechts 8 uit 2004) en nog
met aanzienlijke vertraging ook keken door het
feit dat we papa en mama zijn geworden en het derhalve
niet van de bioscoop maar van de dvdtheek moesten
hebben. Vandaar een zeer beperkte lijst.
Top 3, in willekeurige volgorde:
Lost in translation
¤ Lekkere afwijking van het standaard Hollywood verhaal
met een good guy, bad guy en een happy end.
Big Fish
¤ Verrassend onderhoudend sprookje. Je eigen visie op de
werkelijkheid hebben kan een stuk gelukkiger maken.
Kill Bill 2
¤ Zo lang wachten op een nieuwe Tarantino en dan meteen
twee films achter elkaar. Nu nog de tijd vinden om 1 &
2 integraal te kijken.
Flop 1:
Troy
¤ Dit episch drama is een volstrekt overbodige
verspilling van kostuums, figuranten en mijn kostbare
kijktijd.
Eveline te L.
Als eerste natuurlijk de allerbeste wensen voor 2005. Dat het maar weer
een mooi filmjaar mag worden!
2004 was voor mij ook een goed filmjaar, dat werd afgesloten met een
DVD-speler als verjaardagscadeau. Eindelijk, ik ben ook modern! 37 films
heb ik gezien in 2004, waarvan 2 in het luchtruim tussen New York en
Amsterdam. Het jaar werd afgesloten met een tip voor 2005, de film Ray,
over Ray Charles en alle ellende die hij in zijn leven meemaakt. Dit in de
sneak (het was zeker 2 jaar geleden dat ik gesneakt had) in Leeuwarden!
NB. Wel een lange zit.
Dan mijn Tops van 2004:
1. Fahrenheit 9/11
¤ Niet alleen erg cynisch, maar ook mooi om mee te maken dat tijdens de
premiere in het Kijkhuis te Leiden, waar normaal echt geen hond in de zaal
zit, nu extra stoel moesten worden bijgezet.
2. Der Untergang
¤ Indrukwekkend
3. Io non ho paura
¤ Prachtig
4. Monster
¤ Charlize Theron in een superrol
5. Connie en Carla
¤ Vrouw speelt man die vrouw speelt. Hilarisch en bijna even goed als
Priscilla, Queen of the Desert
6. Runaway Jury
¤ Tja, het is wel een Grisham, maar ik vind John Cusack geweldig!
7. Dark Water
¤ Eng, eng
8. The Village
¤ Verrassend
9. Lost in Translation
10. Lemony Snicket
¤ Normaalgesproken haat ik Jim Carrey, maar wat was-ie geweldig!
Flop 2004:
1. White Chicks
¤ Hoewel hij in het vliegtuig nog wel vermakelijk was
2. The Stepford Wives
3. Spider-Man 2
Harley te A.
Top
1. I Robot
zie opmerking JB! Alleen Will Smith, zo erg is dat niet, behalve dat bloot dan.
2. Shouf shouf Habibi
Multi Culti voor de extremistische verzuiling van de laatste maanden.
Dat zijn de enige films die dit jaar boven de regelmaat uitkwamen, maar ik heb dan ook heel weinig gezien..
Grootste flop:
Ocean's Twelve
het is dat er in NL geschoten is, anders had deze film niet eens in de Nederlandse bioscopen vertoond mogen worden.
Joost te U.
Top 10:
1. The return
¤ prachtig en tegelijk mysterieus verhaal. Prachtig spel
van de drie spelers en triest om te weten dat een van de jongens op de
plaats des onheils in het echt is overleden. Initigrerend om het spel
van de kleinste te zien en hoe wijs hij is t.o.v. zijn oudere broer.
2. The last samurai
¤ eindelijk weer eens een prachtige Tom Cruise film.
De geschiedenis goed verfilmd en mooi spel, muziek, en locaties waar het
is opgenomen. Ontroerend en spannend.
3. Les choristes
¤ muziek brengt de goede dingen in de mensen los die
ergens ver weg gestopt zijn. Ontroerend en mooi verhaald en verfilmd.
4. La mala educacion
¤ een spannend verhaal waarbij de drie verhaal
lijnen door elkaar heen lopen en het regelmatig zoeken is naar wat is
echt en wat is de film.
5. Father & son
¤ een psychologisch drama waarbij de personages vooral
niet alles van zich zelf laten zien en er voor de kijker genoeg te raden
over blijft wat zou het betekenen. Kwa spel lijkt het op de manier van
filmen van the return
6. Spring, summer, fall, winter and spring
¤ in het boedisme staat eenvoud bovenaan in het lijstje wat is belangrijk om relaxed te leven.
Hier kunnen we in het westen een voorbeeld aannemen. De cyclus van het
leven wordt heel eenvoudig en toch heel herkenbaar weergegeven.
7. Simon
¤ een goede nederlandse film waarin allerlei thema's behandeld
worden. Humor en taboes. Hoe zal deze film in de oscar verkiezing
vallen. Homo's, actieve eutanasie, homohuwelijk etc.
8. At the edge of seventeen
¤ een leuke coming out film. Bekend thema en
toch weer verfrissend neergezet met een glimlach naar de jaren zeventig.
Lekker wegzwijmelen.
9. Passievrucht
¤ een verrassende film als je het boek niet kent. Goed
verfilmd voor een nederlandse film. Blijft spannend tot het plot bekend
is.
10. Liebe in gedanken
¤ gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Eenvoudig
en duidelijk verfilmd en goed spel van de hoofdrolspelers.
De flop:
Troy
¤ een slap aftreksel waarbij ze LOTR en The last samurai
proberen te imiteren en nog het verhaal een amerikaanse invulling geven.
Helaas!
Klaas te U.
hierbij mijn top 10. goeie tip trouwens van die vpro site, anders had ik nooit geweten dat ik zo veel films in 2004 heb gezien. de 10e is een aanvulling waarvan ik veronderstel dat ik ontbreekt op de vpro lijst (iffr-film). verder heb ik geen films uit 2004 gezien.
TOP
1. eternal sunshine of the spotless mind
¤ ultieme sfeergevoelige, romantische film met een ijzersterke jim carrey en een van de mooiste vrouwen, kate winslet (die ogen!)
2. shouf shouf habibi
¤ superfilm, zeer goed gespeeld, mooi vormgegeven, bekend maar aansprekend thema
3. spring summer autumn fall...and spring
¤ in een woord, magical.
4. lost in translation
¤ wat een sfeer, wat een gevoel. een beetje ala eternal sunshine, maar minder mooi, minder romantiek.
5. how i killed a saint
¤ zware film over macedonie en de aanwezigheid van de navo, ademt agressie, maar beeldt toch menselijkheid uit.
6. last samurai
¤ en toch vind ik die tom cruise wel te pruimen. mooie beelden! voorspelbaar plot met dramatisch amerikaans einde.
7. shrek 2
lekkere feelgood movie met een paar heerlijke schatermomenten.
8. a moonless night
¤ mooie, rustige, beetje zwevende film.
9. elephant
¤ zeer aparte film, mooi vormgegeven, maar soms duurde het wel erg lang.
FLOP
10. big fish
¤ in twee woorden, vervelende film.
Martijn te G.
Ook vanuit Argentiniλ probeer ik maar de nog jonge traditie in ere te
houden. Bij deze dus mijn lijstje van 2004:
Tops:
21 grams
¤ Een geweldige parabel over het leven en wanneer het leven ophoudt. Mogen
wij het leven eigenlijk wel verlengen. En waar blijft de 21 gram dan? En
natuurlijk Benicio...
eternal sunshine of the spotless mind
¤ Dat Jim Carrey kkan acteren was me na Man on the Moon wel duidelijk. Dat
hij ook in een film als deze kan spelen, wist ik nog niet. Het was geen
adaptation, maar meer films als deze? graag...
lost in translation
¤ Bill Murrey in het meest gevoelige, subtiele werkje dat ik dit jaar heb
gezien. Heel fijn.
kill bill 2
¤ Het was geen Kill Bill 1, maar desalniettemin erg fijn. Komt er nog een
animatie-versie?
touching the void
¤ Say Goodbye to Arnie, Steven, Jean Claude en Van; here's Joe Simpson... en
ik blijf toch een klimmer.
Flops...
Dit jaar gelukkig geen echte flops gezien in de bios. Echter een (on)
eervolle vermelding voor de fameuze Michael Moore voor Fahrenheit 9/11 kan
ik niet nalaten. Gelukkig schijnt hij zich met zijn volgende project weer
op een echt onderwerp te richten: gezondheidszorg in de VS... ik kan niet
Maya te U.
Op de valreep hierbij mijn tops van 2004, in (de mij gebruikelijke) willekeurige volgorde:
Les triplets of Belleville
¤ onverwachte topper op de dag van de Oscaruitreiking, Franse animatiefilm, hilarisch, spannend en ontroerend
Gegen die Wand
Monster
Lost in translation
En la Ciudad
Motorcycle diaries
Before sunset
Spring summer fall winter...and spring
Pascale te A.
Top 2004:
Io non ho paura
¤ warme, prachtige, mysterieuze en erg spannende scenes in ιιn film,
Gegen die Wand
¤ maar dat koortje, inderdaad: brrrrr
Herr Lehmann
¤ hιιrlijke inhoudsloze dialogen
The Eternal Sunshine of the Spotless Mind
21 grams
Monster
Simon
Finding Neverland
Flop 2004:
People I know
¤ gaat dit nog ergens heen?
Gothika
¤ gaaaaaaaap, dankzij rondvliegende popcorn bleef ik wakker
The Forgotten
¤ aanvankelijk spannend tot de aliens 'verschijnen', wel goede schrikeffecten
The Bourne Supremacy
¤ hoofdpijn van al die achtervolgingsscenes
Remco te E. in V.
Hier zijn ze dan! The tops (in willekeurige volgorde) en beneden, de
flops (hetzelfde).
Tops:
Cabin fever
The clearing
Hero
The last samurai
lost in translation
Sky captain and the world of tomorrow
dawn of the dead
21 grams
Flops
Once upon a time in mexico
Troy
Theon te E. in V.
Tops:
Polar Express
¤ all aboard!
Robert te B.S. op C.
Mede VW-Lepaulski lezers. Op Curacao was het wederom een droevig jaar, een droevig filmjaar wel te verstaan. Tien films die het bekijken waard waren, kon ik met alle goede wil niet meer uit mijn geheugen tevoorschijn toveren. Tien flops daarentegen waren zo gevonden.
Flops
De Dominee
¤ Zo'n Nederlandse gangster blijft toch knullig aandoen en met een Chantal Janzen aan je zijde wordt het er niet beter op.
The Forgotten
¤ Janken kan Julianne Moore nog steeds, maar zelf kon ik bij al die, als vuurwerk de lucht in geschoten, loved ones van Julianne mijn lachen niet inhouden. En voor de rest was ik die film al na 5 minuten vergeten.
Gothica
¤ wie bedenkt er in godsnaam zo'n idioot script?
Ocean's Twelve
¤ nog zo'n verspilling van geld en tijd: mijn geld voor een bioscoopkaartje en 120 minuten van mijn kostbare vrije momenten. Acteerverbod voor drie jaar voor dat "wat hebben we een lol met elkaar" hoopje ellende van een acteurs. Soderbergh maakt nooit meer een film van meer dan een miljoen dollar als het aan mij ligt.
Van Helsing
¤ God bewaar me. Waar heb ik dit aan verdiend?!
Blade 3
¤ Kan dat beeld weg zodat ik ongestoord naar alleen die soundtrack kan luisteren?
50 First Dates
¤ Het enige interessante aan het script was gejat van Groundhog Day. Als we het toch over Adam "I always play a fucking retard" Sandler hebben: Dit is sinds Waterboy de slechtste Sandler, niet dat dit veel zegt.
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
¤ Niet gezien, maar .ik durf hem zo maar aan dit lijstje toe te voegen.
Paycheck
¤ Ben Affleck schittert van ellende en John Woo had beter Hard Boiled 2 kunnen maken.
Along came Polly
¤ Ben Stiller is soms best te pruimen, zoals in de op Curacao net uitgekomen Meet the Fockers. Maar samen met die Jennifer Aniston, wat een verdriet. Die Aniston had toch vrienden? Kan die daarmee niet gewoon weer aan een volgende flutserie meedoen
Toegift:
The Day After Tomorrow
¤ Je blijft hopen dat Dennis Quaid die zoon van hem als een ijspegel terugvindt om in ieder geval 1 onverwachte wending in het verhaal te vinden. "I say, let them freeze" (vrij naar Airplane).
nr | Film 2004 | pt | nr | Film 2003 | pt |
1. | lost in translation | 9 | 1. | adaptation. | 11 |
2. | eternal sunshine... | 6 | 2. | the lord of the rings III | 10 |
spring, summer...and spring | 6 | 3. | kill bill vol. 1 | 9 | |
4. | kill bill vol. 2 | 5 | 4. | good bye lenin! | 7 |
5. | before sunset | 4 | 5. | punch-drunk love | 6 |
dawn of the dead | 4 | 6. | cidade de deus | 4 | |
gegen die wand | 4 | dogville | 4 | ||
hero | 4 | the hours | 4 | ||
last samurai | 4 | intolerable cruelty | 4 | ||
monster | 4 |
nr | Film 2002 | pt | nr | Film 2001 | pt | nr | Film 2000 | pt |
1. | mulholland dr. | 10 | 1. | memento | 8 | 1. | magnolia | 7 |
2. | the man who wasn't there | 8 | 2. | amelie | 7 | 2. | american beauty | 5 |
3. | donnie darko | 7 | 3. | the lord of the rings I | 5 | 3. | american psycho | 3 |
4. | irrιversible | 6 | la pianiste | 5 | 4. | abre los ojos | 2 | |
5. | y tu mama tambien | 5 | moulin rouge | 5 | audition | 2 | ||
gosford park | 5 | 6. | crouching tiger, hidden dragon | 4 | the limey | 2 | ||
7. | monster's ball | 3 | een tijd voor dronken paarden | 4 | sleepy hollow | 2 | ||
vanilla sky | 3 | amores perros | 4 | the straight story | 2 | |||
insomnia | 3 | 9. | the others | 3 | three kings | 2 | ||
the lord of the rings II | 3 | traffic | 3 | todo sobre mi madre | 2 |
Top 2003 - VW en LePaulski's terugblik naar het beste en het slechtste dat 2003 ons bracht.
Top 2003 lezers poll - Het onverbiddelijke oordeel van de lezers.
Top 2002 - VW en LePaulski's terugblik naar het beste en het slechtste dat 2002 ons bracht.
Top 2002 lezers poll - Het onverbiddelijke oordeel van de lezers.
Top 2001 - VW en LePaulski's terugblik naar het beste en het slechtste dat 2001 ons bracht.
Top 2001 lezers poll - Het onverbiddelijke oordeel van de lezers.
Top 2000 - VW en LePaulski's terugblik naar het beste en het slechtste dat 2000 ons bracht.
Top 2000 lezers poll - Het onverbiddelijke oordeel van de lezers.