For Your Eyes Only part CLVI




13 (Tzameti)

Uit: 2005, Frankrijk/Georgie
Regie: George Babluani
Met: George Babluani, Pascal Bongard, Aurélien Recoing, Fred Ulysse, Nicolas Pignon, Vania Vilers, Olga Legrand

Synopsis: Omdat hij vermoedt dat er veel geld mee te verdienen valt, besluit Sebastien de mysterieuze instructies van een brief, aan zijn overleden werkgever, op te volgen. Hij belandt daarmee in een spel dat al snel in een nachtmerrie verandert.



VW

Tzameti opent rommelig maar interessant. De jonge bouwvakker Sebastien (Babluani) werkt aan het dak van een oud strandhuis. De bewoners gedragen zich nerveus. De eigenaar loopt verdwaasd over het strand en stort in elkaar. Zijn dochter roept Sebastien's hulp in maar eenmaal in het huis gedragen geeft de man al snel de geest. Terug op het dak overhoort Sebastien de gesprekken van de anonieme gasten die het huis bezoeken. Door toeval komt hij in het bezit van informatie waarmee de overleden man veel geld hoopte te verdienen. Wanneer hij de instructies opvolgt, belandt hij in een sardonisch spel waaruit hij niet kan ontsnappen.


Het rommelige zit in de regie van de jonge, debuterende regisseur. De film is geschoten in zwart/wit waardoor er snel en zonder al te veel technische crew gefilmd kan worden. De camera is dan minder gevoelig voor de belichting terwijl alles er toch nog arty uitziet. Een slimme zet, helaas is het filmen op andere fronten onzeker uitgevoerd. Alsof de regisseur bang is de aandacht te verliezen, kiest hij voortdurend voor veel te snelle cuts en allerlei oninteressante camerastandpunten. Wanneer een scène dan toch een keer vanuit één hoek wordt gefilmd zie je de acteurs zich onrustig een houding zoeken. Het resulteert in veelvuldig opsteken van sigaretten, geijsbeer en overgeacteerde stiltes.


Ook de veelheid aan personages en het ontbreken van ook maar één afgerond karakter doet de film weinig goed. Zeker in het tweede deel overvullen de vele extra's het beeld. Tel daarbij de koude en oninteressant hoofdrollen en het overzicht is snel zoek. Daartegenover staat dat de intrige met een behoorlijke intensiteit en enige flair wordt neergezet. Maar mijn aandacht is dan al lang vervlogen. Het voelt als Jim Jarmusch (van Stranger than Paradise, niet Broken Flowers) die een sequel van Hostel heeft gemaakt. Beiden referenties zijn niet bedoeld als compliment.


Aangezien het hier om een debuut gaat van een zeer jonge schrijver/ acteur/ regisseur is er nog weinig aan de hand. Dit keer heeft hij te veel hooi op zijn vork genomen maar desondanks veel gehaald uit beperkte middelen. Bubluani staat daarmee redelijk op de kaart na enthousiaste reacties van publiek en critici (jury prijs Sundance, prijs voor jong talent Venetië). Hopelijk weet hij de verleiding te weerstaan om de Hollywood remake te regisseren.


VW geeft *½






Gezien: 31-08-2006

Ola,

Na weer een zomer van kabinetscrisis, hittegolven, vijandige hedgefondsovernames, moties van wantrouwen, verstandskiestrekkingen, oorlogsverklaringen, gijzelingen, altijd dalende DVD-prijzen en de nieuwe zenderindelingen te hebben overleefd, pakken JB en VW de draad maar weer eens op. In de rij van het steeds populairder wordende genre der geëngageerde documentaire (Fahrenheit 9/11, Super Size Me, Enron: The smartest guys in the room, Darwin's Nightmare, The Corporation, China Blue, Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism, etc) heeft JB weer een interessante titel weten te spotten die binnenkort in Nederland in premiere gaat.

JB, waar gaat de wereld nu weer aan ten onder?



Filmrecensie Home