For Your Eyes Only part CXXIX

Because someone is dead doesn't mean they're gone.


Gothika

Uit: 2003, USA
Regie: Mathieu Kassovitz
Met: Halle Berry, John Carroll Lynch, Penélope Cruz, Robert Downey Jr., Charles Dutton, Dorian Harewood, Bernard Hill, Bronwen Mantel

Synopsis:Psychiater (Halle Berry) die in een strafkliniek voor psychiatrische criminelen werkt, rijdt op een verlate weg bijna een verwilderd meisje omver. Zonder te weten wat er is gebeurd wordt ze plotseling als patient wakker in de kliniek.



JB

Soms lijkt het een raadsel hoe men tot de keuze van een filmtitel komt. Eerst voor de goede orde maar even de Longman Dictionary of Contemporary English erbij pakken:

Goth-ic
adj 1) of or in a style of building common in Western Europe between the 12th and 16th centuries..
2) of or like a style of writing popular in the late 18th century which produced stories set in lonely frightening places..


Er is nogal geklaagd over de naam Gothika. Het zou ongeïnspireerd en suggestief zijn, en de lading van de film nauwelijks dekken. Maar toch: als we Longman's tweede betekenis van Gothic nemen, heeft het vaak van doen met eenzame beangstigende plekken. Los van de gotische aanblik van de gevangenis, de donkere stijl waarin de film geschoten is en de angstige en eenzame plek die de gevangenis is, wil Gothika vooral gaan over het hoofd van Miranda dat van een logische heldere plek, ineens een donkere, angstige en eenzame plek wordt.


De film is ook op zijn best op de momenten dat we deelgenoot zijn van haar eenzaamheid en angst in de donkere cellen en de kille zalen van de psychiatrische gevangenis. Ook het feit dat ze in eerste instantie contact vermijdt met haar medegevangenen omdat ze zich nog steeds psychiater voelt en geen patiënt, maar haar vroegere collega's haar wel als patiënt behandelen, versterkt het gevoel van totale eenzaamheid. Dit wordt opgeheven wanneer ze toenadering zoekt tot patiënte en medegevangene Chloe (de altijd indrukwekkend acterende Penélope Cruz) en de geest van het dode meisje. Ze moet afstand doen van haar rationaliteit en van de psychiater in haar om uiteindelijk bevrijd te worden van haar angst en eenzaamheid.


Vanaf dat moment is de film eigenlijk ook niet zo interessant meer, behalve dan dat we 'het waarom' nog te weten moeten komen. En als we dat eenmaal weten, bloedt de film totaal dood en kunnen we op ons horloge kijken hoe lang we nog moeten. Wanneer het einde dan ook nog eens onlogisch wordt (Miranda en Chloe lopen ondanks hun daden gewoon weer vrij rond) kunnen we helemaal wel ophouden. Jammer, want het eerste gedeelte van Gothika is gewoon heel OK.


JB geeft **½



jouw mening



Gezien: 24-01-2004

Beste filmgekken,

Het houdt maar niet op van mijn kant: de volgende dubbel is een feit. Ik begin wel een beetje het gevoel te krijgen dat VW met opzet al het Hollywood-spul aan mij overlaat zodat hij zich zelf helemaal te buiten kan gaan in de wat interessantere Indie en Europese werken. Maar helaas heb ik hier alleen maar de keuze uit de grote Amerikaanse blockbusters dus misschien wordt het tijd dat Curaçao ook een noodverordening voor goede films instelt. Stuur hulp!

JB



Home