For Your Eyes Only part CV

Your life is on the line


Phone Booth

Uit: 2002, USA
Regie: Joel Schumacher
Met: Colin Farrell, Forest Whitaker, Katie Holmes, Kiefer Sutherland

Synopsis: Stuart Shepard is een arrogante vertegenwoordiger van kleine sterren. Op een dag belt deze wannabe zijn maîtresse vanuit een telefooncel met de gedachte dat ze nu toch eindelijk eens met elkaar naar bed moeten. Dan rinkelt de telefoon nog voor hij doorloopt. Wanneer hij opneemt, vertelt een mannenstem van alles over zijn leven en benadrukt dat wanneer hij dit niet wil verliezen hij zeker de hoorn niet moet ophangen. Terwijl Stu onder schot wordt gehouden probeert hij een manier te bedenken om van deze ogenschijnlijke gek af te komen.



VW

Toevallig las ik laatst ergens dat Phone Booth niet de eerste in zijn soort is. Wesley Snipes schijnt een paar jaar geleden in een zelfde scenario te zijn beland. Wie daar meer over wil weten kan op IMDB terecht. Toch is het filmen van één man, real- time in een telefooncel, tachtig minuten lang boeiend genoeg om mij naar de bioscoop te lokken. Het begin van de film waarin Farrell over Times Square New York al bellend (mobiel) richting de bewuste cel loopt met een voice-over die wat feitjes over het hedendaagse telefoonverkeer oplepelt, is meer vulling dan een aanzet tot een spannende thriller. Het is niet heel slecht maar meer dan dat hij een stereotype Hollywood-agent is, komen we niet over hem te weten. Er zijn verder ook geen ‘hooks’ waaraan we de film in worden getrokken of die later in de film nog van belang zijn.


Het zijn voor het merendeel extras die Stu Shepard vergezellen bij zijn telefooncel of aardig gespeelde maar weinig op merkelijke typetjes zoals de hoertjes en hun pooier. Wanneer zo halverwege de NYPD zijn opwachting maakt, moet Whitaker zijn best doen om de ‘explosieve’ situatie in de hand te houden en bewijst hij in één moeite door dat hij hard op weg is de saaiste acteur van Hollywood te worden. Vertrouwend op zijn cool, relaxte uitstraling laat hij zich iedere keer weer type- casten als de man van weinig woorden en grote daadkracht. Waar Clint Eastwood daar een briljante carrière van maakte, adviseer ik Forest om op zoek te gaan naar uitdagender materiaal.


Een andere grote naam is die van Sutherland die we bijna alleen als stem horen. Hij zet daarbij zijn beste Willem Dafoe imitatie neer. Of praat Sutherland echt zo? Ik heb hem al een tijdje gemist en ook geen minuut van de cultserie 24 gezien. Dit personage boeide mij niet heel erg. De vraag of dit nu een erg handige gek is of een soort verbitterd supernatuurlijk wezen komt zo af en toe bovendrijven. Maar zijn hooghartige natuur waar de kijker natuurlijk doorheen moet prikken bereikte bij mij een zekere irritatiegrens. Dat lag meer aan het personage van Farrell die maar geen mogelijkheid ziet om de mindgames te doorbreken en zijn nemesis van repliek te voorzien. Aan de andere kant bleef Shepard hetzelfde zielige mannetje dat hij aan het begin al was. Terwijl de film niet meegaat in het verwachtingspatroon dat de protagonist zijn karakterpatroon doorbreekt en boven zich uitstijgt, heb ik niet het idee dat dat de bedoeling van de makers was. Stuart breekt en is er een beter mens door geworden maar de kijker is geen snars wijzer.


VW geeft **



jouw mening



Gezien: 12-06-2003



Home