Tess te A.
Oef... ik weet het echt niet meer!
Ik vond leuk:
Top
1. Somethings gotta give
OMG zie net op IMDB dat deze uit 2003 dateert. can't wait for the screenwriter's next one with Meryl Streep, Alec Baldwin en Steve Martin
2. The Rebound
gek genoeg vertaald met Lieber Verliebt, also das war nicht in Originalversion, leider auf Deutsch!! in Wenen
3. House by the Lake
vond ik mwah volgens mij al 2008 gezien
4. slum dog millionaire
4. be kind, rewind
4. benjamin button
Flop
Bruno
Na even browsen op IMDB herinner ik me dat we Bruno ook gezien hebben... aargh! dat had ik verdrongen. Vond het echt verschrikkelijk tenenkrommend slecht (na 1e 10 minuten nog wel een paar x gelachten te hebben).
Remco te E. in de V.
Top
1. Revolutionary Road
2. Avatar
3. Inglourious Bastards
4. District 9
5. Ponyo on the Cliff by the Sea
6. Boy in the Striped Pyjamas
Flop
1. Bruno
Bart-Willem te A.
Mijn lijstje bevat dit jaar alle speelfilms die ik heb gezien afgelopen jaar (alle recente speelfilms, anders zou The Good, the Bad and the Ugly die ik dit jaar in het Filmmuseum heb gezien op ιιn staan), en is dus niet zoals eerder een selectie. Beste documentaire dit jaar: Private File (reg.: Saad Hendawi, 2008).
Top
1. Pranzo di Feragosto
2. Entre les murs
3. Millennium: mannen die vrouwen haten
De meevallers:
4. Gran Torino
5. Il Divo
6. Gomorra
Flop
7. De laatste dagen van Emma Blank
8. Il Papΰ di Giovanna
Mark te B.
Top
1. Slumdog Millionaire
2. Inglourious Basterds
3. Public Enemies
4. Gran Torino
5. Valkyrie
6. State of Play
7. The Reader
8. Revolutionary Road
9. The Hangover
10. Yes Man
Flop
1. Angels & Deamons
2. Wolferine
3. Bruno
4. Watchmen
5 G.I Joe
Guus te A.
Hier de lijst 2010. Was een wat gemiddeld jaar dit jaar. Weinig goede drie-sterren films, heb zelfs noodgedwongen 2 1/2-ster films in de lijst moeten opnemen. De flops daarentegen waren een eitje, kon er zo nog tien meer opdreunen.
Top
1. The Wrestler
Alles werkt gewoon, sterk script, fijne regie, overweldigende acteerprestaties. Buitengewoon aangrijpende film.
2. The Chaser
Uit Korea Zuid, verrassing van het jaar. Indringend, grimmig, film met een geweldig nare nasmaak.
3. District 9
Eindelijk weer een genre film waar mensen bij beschieting netjes uit elkaar spatten. Fast & fun.
4. Capitalism: A Love Story
Ik ben lid van Michael Moore's parochie en het was weer een bewonderenswaardig deprimerende preek.
5. De Helaasheid der Dingen
Niet de verwachte Vlaamse bachanalen, maar genuanceerde en ontroerende Bildungsfilm.
6. Inglourious Bastards
Twee films in een, de ene suf, de ander fantastisch. Vergeet The Bastards, Shosanna's wraak is het hart van een zinderend spektakel.
7. Let the Right One in
Pittige, kleine en intelligente griezelfilm. Verdient Nederlandse navolging.
8. Revolutionary Road
Kate en Leo op de Titanic van het huwelijk, eindelijk een goede film van Sam Mendes. Michael Shannon steelt eenvoudig de show.
9. Milk
Verzorgde, overtuigende hagiografie. Sean Penn is voorspelbaar, maar Josh Brolin is verpletterend goed (he was robbed at the Oscars).
10. Fish Tank
Vooruit, flaws and all. Onvergetelijke scenes afgewisseld met platte stoplappen. Sterk werk van Katie Jarvis en Michael Fassbender.
Flop
Mammoth
Ouch! Grote onzin over globalisering. Pijnlijk. Erg pijnlijk.
Antichrist
Oef! Nog pijnlijker.
Angels & Demons
Ai! Wat is het grotere mysterie: de suffe plot of de toupet van Tom Hanks?
New in Town
Aargh! Iemand moet iets in m'n biertje hebben gestopt, opeens zat ik in die zaal.
The Curious Case of Benjamin Button
My name is Gump, Forrest Gu-hump...
Machiel te U.
Top
1. Millennium: mannen die vrouwen haten
Verrassend goed werk uit Scandinavie. Boeiend verhaal, goed acteerwerk. Voorbeeld voor de gevestigde orde.
2. Yes Man
Bijna op 1. Zeeeeeer positieve film. Ben niet eens zo'n Jim Carrey fan, maar vond deze erg leuk.
3. The Wrestler
Sterke film over doelloos bestaan in het opgeklopte wostelwereldje. Mickey Rourke, de man van 1000 gezichten, maar sjappoo voor zijn karakterrol.
4. Inglourious Basterds
Weer een QT topper. Leuke rol van Pit
.en de berejood, niet te vergeten natuurlijk.
5. Slumdog millionaire
Originele insteek via TV game. Verder goede verfilming van Indiase realiteit, die wij hier niet zo kennen
Flop
1. 2012
Mooie special effects.
2. Bruno
Ali G was leuk, Borat was ok, dit was 't niet
3. Public Enemies
Kon me niet boeien
Meta te T. in C.
Dit zijn mijn 5 beste films van het afgelopen jaar.
Top
1. Slumdog millionair
Zeer orgineel script, mooie beelden van realistisch India en eindelijk weer eens een "happy end", compleet met dansje!
2. The Sunshine boy
Op het Toronto Internationaal filmfestival gezien. Ontroerende film over een moeder die opzoek gaat naar de beste behandeling voor haar autistische zoon. Geen kleffe emotionele film maar een nuchtere moeder met een mooi doel, aangrijpend om te zien hoe het lukt om meer van de wereld van de autische zoon te weten te komen. Aan het einde van de film moeder en regisseur live gezien, erg indrukwekkend.
3. The Unloved
Ook op TIFF, bijzondere film over kindermishandeling. Eerste film van jonge vrouwelijke regisseur, film deels autobiografisch.
4. Vivre sa vie
Een klassieker, tip van Robert, prachtige beelden. (hoor net van Robert dat dit niet mag.....is geen nieuwe film... sorry haal hem er dan maar uit :-)
5. The Hangover
Zeer orginele comedie.. in tijden niet zo gelachen!
Robert te T. in C.
Top
District 9
Afgezien van de briljante transformatie van Wikus en de zeer rake karakterisering van de white South African Red Necks, was het een genot om te zien wat voor moois je een armzalige $30 miljoen kan doen.
Milk
Sean has come a long way.
A Serious Man
The Coen brothers are still going strong
Revolutionary Road
Niet de eerste film over de hopeloosheid van American Suburbia, en misschien ook niet de beste, maar aangrijpend genoeg.
The Hangover
Met After Hours achtige plot twists en politiek incorrecte situational comedy heb ik 108 minuten gelachen
Up in the Air
Clooney als zichzelf. I say empty that backpack and keep it empty.
Marlous te A.
Voor mij een absoluut beschamend bioscoopjaar geweest! Volgens de lijst heb ik maar 5 films gezien...das pijnlijk, maar goed, maakt de Top-Flop wel erg makkelijk.
Top
1. Up
Yahoe! Pixar is weer terug op het oude vertrouwde niveau. Typische humor met een flinke dikke laag sarcasme. Wat een heerlijkheid. Blij dat ik ze steeds in de Top kan blijven vermelden!
2. The Wrestler
pijnlijk mooi hoe t leven van karakter en acteur symbolisch 2-in-1 blijkt te zijn. Van mij had Mickey de Oscar mogen winnen. En ik doe niet snel mn ogen dicht, maar de lekkere in-your-face 'stapler'- & 'barbed wire' scene lag toch wel erg rauw op de maag! :)
Flop
De andere films waren geen echte flops, maar voor mij ook niet echt Top.
Heb wel een flopscene van het jaar
1. Komt een vrouw bij de dokter
De nachtelijk crash van Stijn op de Munt is onzin: hij knalt daar met zn auto tegen twee geparkeerde auto's => Er kunnen helemaal geen auto's parkeren op de Munt! Voor mij was in een seconde de hele impact van de scene weg...begrijp de regisseur echt niet, zeker alleen maar voor 't mooie shot...
Martijn te G. in Z.
dit jaar niet veel kunnen zien in alle drukte van het werk hier in Geneve, maar ik wilde toch een film in get bijzonder wel noemen.
Top
1. Synecdoche New York
Veruit de meest bijzondere film van het jaar. Verontrustend, moeilijk, vreemd, langzaam, ontluisterend, vervreemdend. De grote thema's worden moeiteloos in dit geweldige verhaal in een verhaal in een verhaal gegoten en niemand komt er ongeschonden uit. Seymour Hoffman is geweldig, alle bijrollen zijn geweldig. Kaufman is een held dat ie dit kan en durft te maken. Avatar de toekomst van cinema? probeer dit maar eens....
Coraline
Wat een leuk sprookje was dat.
District 9
Gave locatie. Gave effects. Geweldig Peter Jackson sfeertje. Jammer dat het verhaal niet zo heel erg mee wilde (maar daar heeft Jackson wel vaker last van)...
Inglourious Bastards
Tarantino heeft het wel maar het wilde niet echt iets worden met het vuurwerk... Wel heerlijk geacteerd en ach ... elke tarantino ervaring in de bios is feest.
Flop
Che 1&2
Met veel verwachtingen mijzelf in dit verhaal gestort. Del Toro zou Che spelen, Soderbergh had twee delen nodig. Als niet-indsider verwacht je dan toch wel vuurwerk. Helaas kreeg ik 6 uur lang mannetjes die oorlogje aan het spelen waren in het bos en ik begreep niet wat ze aan het doen waren. Jammer, want del Toro deed het toch wel goed hoor.
Antichrist
Ik kan hier zo niet in meegaan. Die schaar...
Harley te U.
Ook afgelopen jaar blijkt mijn agenda gevuld te zijn met van alles, behalve het kijken naar films. Dus uit de schaarse keren dat ik naar de bioscoop ben geweest heb ik het volgende lijstje weten samen te stellen:
Top
1. Slumdog Millionaire
het boek van Vikas Swarup was al geweldig en toen was het opeens ook nog verfilmd. Nadat de Amerikanen eerst al voor een verrassing hadden gezorgd door een zwarte president te kiezen, deden ze dat nog eens dunnetjes over door Slumdog Millionaire te belonen met een Oscar. Een feest van kleuren op het filmdoek, een prachtige actrice en tot slot een Bollywood afsluiter met Jai ho!
2. La siciliana ribelle
indrukwekkende verfilming over de verstrekkendheid van de macht van de maffia in Italiλ. In mijn ogen veel beter geslaagd dan het slaapverwekkende Gomorra.
3. Mannen die vrouwen haten
met Zweedse onderkoeldheid, uitstekende verfilming van het boek van Stieg Larsson. Het is uitkijken naar deel 2 en 3, maar wel eerst het boek lezen, want dat is toch nog net een tikkeltje beter.
4. 500 days of summer
verfrissende romantische komedie, die voor de verandering eens niet het geijkte slot in petto heeft. Gewoon leuk voor de zondagmiddag.
5. The hangover
wanneer je maar een goedlachs gezelschap aan je zijde hebt in de bioscoop, kan deze film gewoon niet mislukken. Hoe afgezaagd het einde ook is, het is wel lachen.
Flop
Mijn floplijst is dit jaar wat moeilijk te vullen. Blijkbaar selecteer ik toch beter dan in voorgaande jaren. Bovendien mag ik van Il Capo geen films op de lijst zetten die ik nog niet gezien heb, dus daarom maar een flopper voor 2009 (maar wat voor ιιn)
1. Zach en Miri make a porno
wat een ongelooflijk slecht verhaal, wat een eenzijdige karakters en het slechtst zijn nog de grappen. Inderdaad, welke grappen?
Tom te A.
Top
1. Let the right one in
2. Inglourious basterds
3. Up
4. The Wrestler
5. Slumdog Millionair
6. Kan door huid heen
7. The Hangover
8. Doubt
Flop
1. Avatar
2. The curious case of benjamin button
3. Righteous kill
4. Bruno
Bollers te A.
Top
Let the right one in
Ja, dat was em dan voor dit jaar.
Avatar
Heel verneuwend en adembenemend.
The Wrestler
Cool!
District 9
Ook cool!
Moon
Nieuwe 2001
Gomorra
Ruig en hard
Slumdog millionaire
Alweer een beetje in vergetelheid, wel een sterke film met mooie droom!
Beek te U.
Met hangen en wurgen kom ik in 2009 tot 8 bioscoopfilms (waarvan eentje op DVD gezien).
Of zoals onze chef de mission voor de aanstaande winterspelen zou zeggen: "Dat kan beter!"
Maar ondanks het gebrekkige potentieel toch de vraag: Wie heeft zich in 2009 gekwalificeerd?
Top
1. Inglourious Basterds
Klein beetje kampioen van de armoede, maar de onderhoudende dialogen en het spannende camerawerk zorgen ervoor dat het dubbeltje de goede kant opvalt voor deze film vol potentieel dubieuze WO II thematiek.
2. The Wrestler
In your face. Zien we nu Randy "The Ram" of Mickey Rourke zelf?
3. The Hangover
Deze Todd Phillips comedy is met name het eerste gedeelte erg leuk en kent bij de aftiteling nog een flinke uitsmijter. Zach Galifianakis (wie?) als sociopaat is een ontdekking.
Flop
1. Bruno
Gemakzuchtige opvolger van Borat, wat wel een "great success" was.
De soms stuitende platheid smaakt bij Bruno als een doodgeslagen biertje.
Verder nog gezien: Up (DVD), Yes Man, Valkyrie, Terminator Salvation.
Femke te U.
Top
1. Slumdog millionaire
Hoge verwachtingen van de film want de hemel ingeprezen en was al een tijd erg enthousiast over het boek. Origineel verhaal, hoopvol en indruk van India uiteenlopend van Bollywood tot schrijnende armoede. Goede verfilming, snelle beelden en goede muziek (MIA blijft zo lekker nagalmen met ' all i wanna do is... and take your money).
2. State of play
Nooit van gehoord deze film tot de dvd erin zat. Goede cast en weer eens een politieke thriller met intriges en spelletjes in het Witte Huis. Obama doet het vast wat netter allemaal. Ben Aflik weer eens op het scherm maar Russel Crowe steelt de show als de ongeschoren en onconventionele journalist.
3. La Siciliana Rebelle
Altijd boeiend de maffia. In Gomorra was het veel schieten; in La Siciliana gaat het over een vrouw die het durft op te nemen tegen de maffia. Heftig en beklemmend. Italie: ' la dolce vita'.
MArk te A.
Top
1. The Cove
Non Fictie is wauw waanzinnig in alle opzichten
2. Kan door huid heen
Rifka Lodeizen houdt anderhalf uur je keel dichtgeknepen, erg strakke film.
3. Trouble The Water
BlackKoldMadina, heftige docu die laat zien waarom Hurricane Katrina niet de wereld overging
4. JCVD
jammel de bammel, het enige goede van Jean Claude dat ooit verscheen. (slechts 1 week in de Movies, oo wat mis ik Amsterdam ?!?)
5. Harry Brown
He he eindelijk weer eens een goede crime! Daniel Barber let op hem.
6. Remix Manifesto
waarom 1ste wereld inzette op intellectuele eigendom en auteursrechten en niet op milieu en mensenrechten
7. Whatever Works
Larry David meets Woody Allen en
t werkt!
8. Looking for Eric
Een moetje
9. Berlin Calling
werd er dan nog gelachen in 2009 (1): geweldige soundtrack en geweldig beeld van een scene.
10. The Hangover
werd er dan nog gelachen in 2009 (2):hahahahahhhahahaha hihhahaha zelfs ondanks Bradley Cooper
Flop
Inglourious Basterds
gewoon nog 2 x kijken en ook jij ziet t, echt de meest overschatte film ooit. Tarantino
. so nineties ;-)
Maaike te A.
Ik heb niet twee, maar drie lijstjes: ik heb namelijk een lijstje 'verrassingen' toegevoegd. Films die ik niet meteen top vond, maar wel verrassend 'in hun genre' of waarvan ik niet zoveel verwachtte en die toch erg vermakelijk bleken te zijn. In alfabetische volgorde:
Top 2009
The Cove
Fish Tank
Gran Torino
De Helaasheid der dingen
Inglourious Basterds
Let the Right One In
The Player
Revolutionary Road
Das Weisse Band
The Wrestler
Flop 2009
2012
Angels & Demons
Antichrist
Avatar
Bride Wars
Harry Potter and the Half-Blood Prince
The Land of the Lost
Love Happens
The Men Who Stare at Goats
New in Town
`
Verrassingen 2009
(500) Days of Summer
The Chaser
District 9
Drag Me to Hell
The Hangover
He's Just Not That Into You
Krabat, Meester van de Zwarte Molen
Paranormal Activity
The Unborn
Zombieland