Tess te A.
Tops
1. on a Clear Day
2. the life Aquatic (2004, gezien op DVD)
2. upside of anger (2005, idem)
2. me and you and everyone we know
5. the Queen
6. the Lake House
7. what the bleep!?: Down the Rabbit Hole
8. devil wears prada
Flops
1. Babel
¤ op vele fronten briljant, maar totale emotional overload en schiet met een kanon op een mug, doel is verpletterd
2. Marie Antoinette
¤ prachtige kostuums maar lafjes, traag
3. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
¤ goedkoop effectbejag, moet ik deel 3 echt gaan zien?
4. Step Up
¤ dansen is super, verhaaltje flinterdun en voorspelbaar, acteren dramatisch slecht
5. Volver
¤ viel erg tegen en Penelope kan niet acteren, alleen met een pruillipje in de camera kijken. Met een betere actrice was veel gered
Nog willen zien (dikke kans op een plaats in een lijstje van volgend jaar)
• Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan
¤ waar blijft de film van der Bruno?!
• Brokeback Mountain
• Buddha's Lost Children
• Leonard Cohen: I'm Your Man
• Little Miss Sunshine
• Schoffies
¤ bij ons in de buurt gefilmd!
• La Tourneuse de Pages
MArk te A.
de Top en de Flop tien. Al kan je top en flop wat mij betreft ook bijna omdraaien.
ik heb weinig echt briljante films gezien, maar je de art houses zijn ook wat ve fietsen ;-)
weinig om tegen de licht der eeuwigheid aan te houden.
wellicht inspireren jouw Top 10's mijn videotheekbezoek :-)
Top
• the Departed
• Walk the Line
• A Scanner Darkly
• Cars
• Factotum
• Munich
• Elementaire Deeltjes
• The Aristocrats
• Capote
• Syriana
Flop
• Hostel
• Slither
• Saw II
• Brokeback Mountain
• Good Night, and Good Luck
• Romance & Sigarettes
• the Da Vinci Code
• the Aritocrats
• Maimi Vici
• Aeon Flux
Ellen te G.
Hierbij mijn top lijstje. Ik kom erachter dat ik nog veel films van afgelopen jaar wil zien!
Titels komen me bekend voor, maar dan blijkt dat ik ze voorgenomen had
te kijken, mmm.... Daarom geen Flops dit jaar. Heb ik in ieder geval wel goede films gekeken!
Top
1. Me and You and Everyone We Know
2. Caché
3. Match Point
Maya te U.
Niks zo leuk als het nieuwe jaar beginnen met een terugblik op het vorige. En dan nog wel de toppers van vorig jaar. Hier komen ze.
• You and me and everyone we know
• Cars
• Caché
• Volver
• Little Miss Sunshine
No comments, gewoon gaan zien deze films. En je laten verrassen.
Beek te U.
Top
1. Zwartboek
¤ Of eigenlijk: Carice van Houten (Woont ze nu al in L.A. ?)
2. Borat
¤ Een 'type-tje' als hoofdpersoon in een film valt vaak wat tegen (Ali G). Zo niet Borat. Ernstig om te lachen maar heel stiekem ook nog een moraal. Nu Bruno nog in een film.
3. Match Point
¤ Het uit beeld blijven van Woody Allen en de Engelse setting (met een rol voor Scarlett Johansson) maken deze spannende film tot een plezierige kijkervaring.
4. Frozen Land
¤ Finse "light"-variant op topzware Oostenrijkse film "Hundstage" (Ulrich Seidl). Valt echter nog altijd redelijk zwaar op de maag: Wie durft er nog in Finland te gaan wonen ?
5. United 93
¤ Sober en aangrijpend relaas van de 9-11 "Let's roll" vlucht. Meer een reconstructie (met enkele aannames over "hoe het gegaan zou kunnen zijn") dan een artistieke film.
Speciale vermeldingen
Rivella light award ('Een beetje vreemd maar wel lekker')
• Me and you and everyone we know
Fastfood sushi award
• Memoirs of a Geisha
Underground website award
• www.vwlepaulski.com
Remco te E. in V.
Hier is tie dan (ja, ik lig iets voor op NL)
1. Blood diamond
¤ Dacht niet dat ik dit ooit zou zeggen, maar Leonardo di Caprio verdient de
oscar voor zijn rol.
2. The Good Shepherd
¤ Sterk CIA epos met vleugje Godfather sentimenten geregisseerd door De Niro
boeit de volle 160 minuten
3. Syriana (eigenlijk 2005...)
¤ George Clooney is ook met baard fantastisch
4. The Departed
¤ Ik dacht dat dir mijn topper zou worden, maar uiteindelijk toch op 4.
5. Good Night and Good luck (eigenlijk ook 2005...)
¤ Voor de oplettende lezer: 2 maal Di Caprio, 2 maal Damon and 2 maal Clooney in mijn top 5. Met Denzel Washington en Clive Owen ook nog 2 maal
in deze lijst, is het niet dringen aan de top.
6. Inside Man
¤ Sterk, op het merkwaardige personage van Jodie Foster na dan.
7. The Descent
¤ Mijn enige goede horror dit jaar. Aliens in een diepe grot. Extra punten
voor de kokhalzende bioscoop bezoeker naast me.
8. Deja Vu
¤ Mist enige logica en je moet je niet al te veel ergeren aan de zogenaamde
wetenschap in deze film, maar even goed spannend, en soms is dat genoeg.
9. Children of Men
¤ Gedurfd verhaal gebracht zonder comprissen!
Flops
1. Hostel
¤ Wat een onzin!
2. The Sentinel
¤ Ik kan me werkelijk niks meer over deze film herinneren, behalve dat ik
bijna in slaap viel.
3. Firewall
¤ Harrison Ford had zich beter eerder met de nieuwe Indiana Jones kunnen
gaan bezig houden want dit was gewoon enorm kloten.
Marlous te M.
Top
1. 4 Elements
¤ dit is visuele kunst met een grote K! Hoe je zonder bijna een woord te zeggen een heel verhaal zo treffend kunt verbeelden.
2. Ballet Russes
¤ Oude stramme krasse knarren terugkijkend op hun atletische 'topsport'bestaan. Een geweldig kijkje achter de schermen. De dansers van toen nu aan het woord over de intriges, de moeilijkheden en de geweldige ervaringen. Maar de dansers praten vooral over elkaar...en daar komen de ego's soms kostelijk om de hoek kijken! Heerlijk dat er op deze wijze ook eens een docu wordt gemaakt.
3. Fun with Dick and Jane
¤ Ik ben geen fan van Jim Carrey (na 'In Living Colour' is ie in mijn ogen teveel in zn eigen grappigheid gaan geloven) en zat dus niet te wachten op deze film. Maar in the middle of nowhere in Texas draaide niets anders dan dit en ik stapte dus met de allerlaagste verwachtingen de bioscoopzaal in...dat moet ik vaker doen! Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me kostelijk vermaakt heb bij deze fillm, waarin Jim Carrey eindelijk de acteergrens heeft weten te vinden die hem, eenmaal hier overheen, in zijn over-the-topacteren laat doorschieten. De film ligt een beetje in de lijn van The Truman Show (de enige film die ik kan waarderen), alleen spreekt Carrey in deze film zijn talent nog meer aan om, ten einde raad, onbeholpen en op naieve wijze de ene pijnlijke rampactie na de andere in te duiken zonder dat je dit als kijker overduidelijk 'in your face' krijgt gedrukt. Kan niet anders zeggen dan dat ik vaak smakelijk heb zitten lachen.
Eervolle vermelding
• Sportman van de eeuw
¤ Al is het alleen al om de 50.000 wasknijpers die ik heb moeten regelen en de nachtmerries waarin ik auto's uit de jaren '20 tot en met nu heb moeten ophoesten. Ik moet deze film wel noemen om de herinneringen die ik er aan heb en de leuke tijd met Marije als art-department bikkels. Maar om nou te zeggen dat een film over een kampioen paalzitten in het rijtje Tops van 2006 zou moeten staan...dat hoor je mij niet zeggen
Flops
Geen flops dit jaar. Wel een aantal van die nietszeggende films, maar niet één waarvan ik zwaar geeuwend of geld-terug-eisend de bioscoopdeur uitliep.
Bart-Willem te A.
Twee dingen vind ik altijd het lastigst aan de VW&LPftJB jaarlijstjes: alle films terughalen die je hebt gezien (daar bewaar ik nu de toegangskaartjes voor) en iets algemeens zeggen over het filmjaar als geheel. Bij het opstellen van de lijst van films die ik gezien heb (zie BW's PP voor een overzicht) bleek het algemene beeld dat ik had van filmjaar 2006 (nl. dat ik vnl. blockbusters zou hebben gezien) niet helemaal te kloppen, dus ik waag me even niet aan een algemene beschouwing. De lijstjes:
Tops
1. Caché
¤ Intelligente thriller.
2. Grizzly Man
¤ Al een intrigerend verhaal op zich; het volkomen tegengestelde wereldbeeld van Herzog (t.o.v. Treadwell) zorgt voor een nog extra dimensie.
3. La Tourneuse de Pages
¤ Subtiel, onheilspellend, bijzonder effectief.
4. The Merchant of Venice
¤ Stijlvol.
5. Marie Antoinette
¤ Vervreemding is blijkbaar een favoriet thema van Coppola. Dit keer echter zonder happy end.
6. The Queen
¤ Britse monarch toont menselijke kant. Prima propaganda voor de vorst (en Blair overigens), maar ook als film erg geslaagd.
7. Syriana
¤ Clooney weet niet alle eindjes aan elkaar te knopen en het einde wordt daardoor wat ondoorzichtig en gekunsteld
8. Zwartboek
¤ Kon niet voldoen aan de verwachtingen, maar toch een ruime voldoende.
9. Perfume, The Story of a Murderer
¤ Het boek is beter (zoals vaak bij films), maar desondanks heeft Tykwer het knap verfilmd. Veel mooie plaatjes.
10. Il Caimano
¤ Dat Berlusconi een schurk is wisten we al, dat links Italiëaut; bestaat uit navelstaarders weten we nu ook.
Flops
1. Memoirs of a Geisha
¤ Disney diarree waarin Chinezen voor Japanners moeten doorgaan.
2. Oorlogsrust
¤ Holman slaat weer eens de plank mis.
3. M:I:III
¤ Zie vorig jaar. Ik moet me er toch echt eens aan gaan houden.
Jeroen te ?
Dit is mijn top 10 is van 2006 wat films betreft:
1. Match Point
2. Capote
3. Brokeback Mountain
4. Babel
5. Inside Man
6. Children of Men
7. Munich
8. Perfume
9. The Departed
10. Good Night and Good Luck
(11. Me You and Everyone We Know
12. Merchant of Venice)
Ik ben uitgegaan van de flims op de lijst cinema.nl. Ik vermoed dat ik het een en ander in 2005 al heb gezien...
Bollers te A.
• Borat: Cultural Learnings of America For Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan
¤ Eindelijk mag er weer eens hard gelachen worden om vooroordelen ten aanzien van andere culturen. En daar schort het tegenwoordig behoorlijk aan op deze aardkloot waar Religieuze cartoons, Madonna aan het kruis en ga zo maar door als zwaar beledigend worden ervaren. Sacha Baron Cohen weet op hilarische wijze de juiste snaar te raken. Alhoewel behoorlijk provocerend en schaamteloos, heb ik sinds de Big Lebowski (1998) niet meer zo hard om een film gelachen. Zelfs mijn eigen bescheiden imitaties van Borat hebben bij menig vriend tot lachstuipen geleid. Film van het jaar!!
• La Tourneuse de Pages
¤ Deze subtiele Franse film is voor mij de verassing van het jaar. Julie Richalet speelt Mélanie, een meisje dat op tienjarige leeftijd de kans tot het Conservatorium te worden toegelaten vergooit ziet door Catherine Frot. Deze zit in de toelatingscommissie en heeft tijdens de auditie van Mélanie meer oog en oor voor een handtekeningenjager. De zeer gedreven en eergevoelige Mélanie verprutst hierdoor haar auditie. Deze gebeurtenis in haar jonge leven zal dan ook niet zonder gepaste wraak voorbijgaan. Tien jaar later, wanneer Mélanie een mooie twintiger is geworden, infiltreert ze via de man van Frot binnen haar gezin als oppas. Frot die Mélanie niet meer herkent ziet in haar de ideale 'tourneuse de pages' tijdens haar pianospel. Hier krijgt het ingenieuze wraakspel van de zwoele Mélanie dan ook haar volle gestalte.
• The Grizzly Man
¤ Schokkend en vertederend relaas van de grizzly man.
• The Fifth Cord
¤ Fantastische Thriller (Giallo) van Italiaanse bodem. Suspense, fantastische lokaties, camerawerk pur sang plus Franco Nero, wat wil een Italofiel nog meer….
• Casino Royale
¤ James Bond in nieuwe gedaante heeft gewerkt!
Guus te U.
Daar komen ze dan (live, straight from the Openbare Bibliotheek Utrecht!)
Uit 2005, maar gezien in 2006
• Broken Flowers
¤ grappig, ontroerend, volwassen, geweldige muziek
• Good Night & Good Luck
¤ prachtig camerawerk, great acting, solid story
• Me and You and Everyone We Know
¤ verrassing, quirky, but tremendously satisfying
Top 2006
• Little Miss Sunshine
¤ grappig, warm, goede feel-good
• After the Wedding
¤ volwassen, goede regie, oprecht
• Flags of our Fathers
¤ solid, great visuals, Ira Hayes!
• Superman Returns
¤ onverwachte klapper, veeel entertainment
Meer dan zeven haalde ik niet.
Robert te A.
Hierbij dan eindelijk mijn 2006 lijstje. Dit jaar geen afzeiklijstje maar een onvervalst ***1/2 of meer lijstje.
1. Me and you and everyone we know
¤ Eerlijk en open humanistisch meesterwerkje
2. Babel
¤ Het onvermogen om werkelijk met elkaar te communiceren is nog niet vaak zo mooi verwoord.
Achilles kan beter dit soort werk doen dan met zo'n zwaard rondzwaaien.
3. The Wind that shakes the Barley
¤ Hoe idealen alle proportie verliezen.
4. Thank you for Smoking
¤ Ik zou bijna weer beginnen
5. We Feed the World
¤ In navolging van LePaulski
Verder in onwillekeurige volgorde horen ook bij dit lijstje:
• Cache
• Syriana
• China Blue