For Your Eyes Only part XXII

Eerlijk duurt het kortst


Lek

Uit: 2000, Nederland
Regie: Jean van de Velde
Met: Cas Jansen, Ricky Koole, Thomas Acda, Victor Löw, Gijs Scholten van Aschat, Lou Landré, Jacob Derwig, Ton Kas




VW

Dat een politiecorps een bron van spannende verhalen kan zijn daarvan zijn ze in Amerika meer doordrongen dan in Nederland. Wij krijgen dan ook al verschrikkelijke jeuk als we denken aan 'onze' door de TROS geadopteerde Duitse Krimi's. Met als resultaat dat Grijpstra en de Gier, Commissaris Rex en de leuke Jiskefet parodie Tampert alles is wat er in onze regio op dit gebied geproduceerd wordt. Aan al deze ellende is nu een eind gekomen. Weg met al die politiebureaudialogen die van clichés aan elkaar hangen: "Hoofdcommissaris, zullen wij ons mannetje nu inrekenen? - Nou Verbruggen, Kale Tinus is een linke jongen...etc.", moeten de makers van Lek hebben gedacht.


In Lek ontmoet de jonge agent Eddie (Cas Jansen) op een dag zijn jeugdvriend Jack (Victor Löw) die er een twijfelachtig verleden op na houdt. Dankzij deze ontmoeting wordt Eddie betrokken bij een vuil spel tussen dedrugsmaffia, opsporingsteams en het politiecorps. Zowel de drugsbende als het politiecorps zitten met een lek (een informant) en alle verdachtmakingen wijzen richting onze held, de jonge agent. Dit gegeven kennen we natuurlijk uit tientallen Amerikaanse films en derderangs Nederlandse series met Pieter Römer maar dat doet niets aan de film af. Lek is een lekkere Hollandse actiefilm waarbij je niet met kromme tenen de bioscoop uit komt. Actiescènes zijn echt spannend, dialogen vloeien lekker door en ook de acteurs zijn helemaal op hun plek.


Hoewel Thomas Acda weer volop schmiert met zijn luie tong, blijkt nog maar eens dat hij dikke vriendjes is met de camera. Net als in All Stars (de vorige film van regisseur Jean  van de Velde) waarin hij de show stal temidden van zeven jonge, veel ervarener acteurs. Ook Ton Kas als schlagerzingende gangsterbaas hoeft als parodie niet onder te doen voor de rappende mafiadon uit Ghostdog. Dan Victor Löw, hij lijkt met zijn karakteristieke kop en neusje voor interessante films één van de meestgevraagde acteurs te gaan worden. Niet veel Nederlanders kunnen hem nazeggen in twee Oscar TM winnende films te hebben gespeeld (Antonia & Karakter). Ook Cas Jansen gaat net zo lekker in de soapscènes die hij heeft met zijn filmvrouw Ricky Koole als in de intrige- en actiescènes waarmee op het laatst nog eens flink de beuk erin wordt gegooid.


VW geeft ***

 

LePaulski

Dat de Nederlandse film een ongekende bloeiperiode gaat doormaken is zo goed als zeker. Dankzij een bijzonder vriendelijke belastingvrijstelling is het voor tandartsen, advocaten en andere vermogenden in ons kikkerlandje opeens bijzonder lucratief geworden om via de constructie van commanditair vennootschap te beleggen in film. Dit lelijke eendje van ons cultuurlandschap krijgt zo een forse injectie, die tot peperdure verfilmingen van de boeken van bijvoorbeeld Ronald Giphart en Leon de Winter gaan leiden. En dat kan lachen worden, want een Nederlandse film in de bioscoop is (zo weet iedereen) een feest op zich.


Zo is er nu Lek. Vooral niet verwarren met het eerder uitgebrachte en uitermate zwakzinnige Lef. Om aan te geven dat originaliteit in Nederlandse filmtitels ver te zoeken is hoef ik natuurlijk alleen maar te verwijzen naar de "-tje" trilogie Zusje, Kruimeltje en Abeltje, maar dit terzijde. In Lek maken we kennis met een fris, jong stel waarin we Cas Jansen en Ricky Koole(appetijtelijk lid van de dames sprintkernploeg met makkelijk te raden cupsize in All Stars) herkennen. Ricky mag verrassenderwijs dit keer haar kleren aanhouden, maar verder zijn veel typisch nederlandse elementen wel aanwezig. De godverdommes zijn ruim voorradig, af en toe versta je de dialogen voor geen meter en er wordt een blowtje gerookt in de huiselijke omgeving (naar goed Eyes Wide Shut voorbeeld). Natuurlijk is er ook comic relief Thomas Acda (ook All Stars) die de vooroordelen over de foute politieagent mag bevestigen.


Al met al is dit helemaal niet slecht gemaakt. De karakters worden bijzonder smakelijk neergezet, waarbij Victor Low mag excelleren als een crimineel (met knalgele Laborghini Diablo) uit de Michiel Romeyn school. Jammer van de totaal mislukte en overbodige rol van Gijs Scholten van Asschat (en de IRT-achtige organisatie GID). Dit had een hele zure film kunnen zijn, want uiteindelijk ondergaat ons stelletje een ongekende hoeveelheid ellende. Toch wordt het verhaal zo verteld dat je lachend de bioscoop uit hobbelt. Op zich niks op tegen, maar met het materiaal dat de scenarioschrijvers hier in handen hebben had meer moeten gebeuren. Maar laat ik maar niet al te veelzeuren, want een nederlandse (volwassen) film die het kijken waard is en ook nog publiek trekt is heden ten dage een zeldzaamheid.


LePaulski geeft **½






Gezien: 11-05-2000

Filmvrienden,

VW en LePaulski schrijven voor het eerst over De Nederlandse Film. De filmgemeenschap zit natuurlijk met angst en beven te wachten op onskeiharde, nimmer objectieve, maar alltijd eerlijke eindoordeel. So, no time to waste.

VW, blow your horn:



Home