For Your Eyes Only part CLXV




The Darjeeling Limited

Uit: 2007, USA
Regie: Wes Anderson  (The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou)
Met: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Amara Karan, Wallace Wolodarsky, Waris Ahluwalia, Barbet Schroeder, Bill Murray, Anjelica Huston, Kumar Pallana, Natalie Portman

Synopsis: Na de begrafenis van hun vader hebben de drie broers, Francis, Peter en Jack elkaar een jaar niet gesproken. Ze zien elkaar weer op een gezamenlijke treinreis door India, georganiseerd door de oudste broer. Ze gaan op zoek naar de band die hen weer moet samenbrengen.



VW

Ergens in het najaar van 1998 ben ik op weg van Delhi naar Agra. Mijn rugzak zit stevig vastgeketend aan de houten bank van de derde klasse wagon. Ik ben dan een week of twee in India. De bezorgde blikken van de medepassagiers kondigen al aan dat het niet zo goed met me gaat. De Delhi-belly speelt op en ik ren, met een lijkbleek bezweet hoofd, naar het balkon. Daar weet ik nog net op tijd de inhoud van mijn maag over de reling op het spoor te lanceren. Het is een wondere wereld waarin ik nog geen voet aan de grond heb gevonden.


Deze herinnering komt weer levendig boven wanneer ik Adrien Brody, in slow-motion, The Darjeeling Limited zie halen. Hij gooit zijn koffer al rennend op het laatste balkon en er springt er achteraan. Een maal aan boord zet hij zijn bril recht, zwaait nog eens naar de man die de trein niet haalde (Bill Murray) en vervolgt zijn weg door de wagons. Hij loopt door de open coupés met de groene slaapbankjes van de tweede klasse en belandt uiteindelijk bij een afgesloten coupé op de AC klasse wagon. Daar treft hij zijn broers voor het eerst. Als vreemdeling in India opereren zij toch iets minder bleu dan ikzelf destijds. In minder dan geen tijd is de i-pod aangesloten, heeft Francis de mooie dienster versierd en hebben ze hun wagon zodanig op stelten gezet dat de hoofdconducteur ze in het midden-van-nergens uit de trein gooit.


Het mooie is dat deze trein er nog exact zo uitziet als bij mij tien jaar geleden en waarschijnlijk net zo als vijftig jaar geleden. Bij elkaar gehouden uit noodzaak en traditie. Een omgeving dat zich perfect leent voor de vijfde film van Wes Anderson. Een regisseur volledig geobsedeerd door alle details van zijn eigen homogene filmwereld. De kleine criminelen in Bottle Rocket, het internaat in Rushmore, de über-achievers van The Royal Tenenbaums en de zeeschuimende Steve Zissou, het zijn redelijk verschillende milieus in dezelfde kleurrijke wereld. De karakters en het art design zouden onderdeel kunnen zijn van dezelfde film.


Owen Wilson speelt hier dezelfde lijstjes- en controlfreak als zijn karakter, Dignan, in Bottle Rocket. Jason Schwarzman's Jack deelt het zwijgzame rouwproces met Luke Wilson's Richie in The Royal Tenenbaums. Gelukkig voegt Anderson toch weer nieuwe elementen toe. Vaste acteur Murray heeft dit keer slechts een cameo. Zijn plek wordt (ook in de film letterlijk) overgenomen door Adrien Brody. Een prachtige vondst. Zijn iele verschijning steekt af bij Wilson en Schwarzman maar hij is de acteur die de film draagt met zijn zelfverzekerde spel. Worstelend met het verlies van zijn vader is hij de meest charismatische van de drie. Een perfect tegenwicht van de gewaardeerde maar ook sleets wordende neuroot gespeeld door Wilson.


Zoals vaker in Anderson's films zijn de personages vast komen te zitten in de tijd. Een moment van pijn houdt hen in het verleden. In plaats van de nieuwe werkelijkheid te accepteren, trekken ze zich volledig terug. Een vast proces van zelfmutilatie, ruzie, ongelukken, dood, bedrog, rouw en diefstal helpt hen de impasse doorbreken. De familie herenigt zich onder de nieuwe voorwaarden. Niets nieuws onder de zon. Het is daarmee moeilijk verklaarbaar waarom The Darjeeling Limited toch weer meeslepend en warm blijkt te zijn. Uit nieuwe zakken wordt zichtbaar oude wijn geschonken. Ikzelf heb India na een shaky start leren kennen als een prachtige, gastvrije en wonderlijke bestemming. En dat is wat Darjeeling Limited ook doet, de automatische weerstand omzetten in een behaaglijk warm gevoel. India is daarin niet meer dan exotisch decor. Jammer want dat mooie land had wel wat meer aandacht verdiend.


VW geeft ***





Gezien: 15-02-2008, The Movies 3, Amsterdam

Namasté,

dit weekend heb ik me bezig gehouden met wat je maar het beste kan doen tijdens sneeuwerige paasdagen ná het bezoeken van de Ikea, het lopen van de Utrecht marathon, het kijken naar alle twintig interviews met Marleen Veldhuis en Inge Dekker op het EK zwemmen of het invullen van de belastingaangifte. Ik heb weer een paar recensies afgetikt.

VW



filmrecensie home