For Your Eyes Only part CLXII



Flandres

Uit: 2006, Frankrijk
Regie: Bruno Dumont  (L'Humanité, Twentynine Palms)
Met: Adelaide Leroux, Samuel Boidin, Henri Cretel, Jean-Marie Bruveart, David Poulain

Synopsis: Twee boerenjongens uit het noorden van Frankrijk worden opgeroepen voor een oorlog. Hun desastreus verblijf daar zorgt voor nieuwe verhoudingen in hun onderlinge rivaliteit om een achtergebleven vriendin.







VW

De mens is van nature een zondaar en zal daarvoor boeten. Zo zal de a-religieuze Bruno Dumont zijn films wel nooit beschrijven maar het lijkt zijn belangrijkste thema. Al is het geen boete maar lijden wat de mens doet en zelfs dát eigenlijk niet. In Flandres zien we de mens terug in zijn oervorm en schijnbare clichés. We bevinden ons in Frans-Vlaanderen, in het noorden van Frankrijk. Dat bestaat voornamelijk uit het door Dumont geliefde platteland. Het boerenvolk is er simpel en aards, op het beestachtige af. Weinig woorden worden vuilgemaakt tussen de hoofdpersonen. "Zullen we een stukje om" is genoeg om voor dertig seconden met je buurmeisje tussen de akkers in het struikgewas te belanden.


Maar achter die clichés schuilt een onconventioneler denken. Dumont's personages laten zich moeilijk identificeren door een kijker. Het zijn impulsieve wezens zonder veel reflectie maar vooral zonder al te veel beschaving. 'De Man' verdedigt en bewerkt het land en levert het zaad voor de voortplanting. 'De Vrouw' verleidt en probeert een man aan zich te binden. Onverschilligheid en wraak zijn daarbij belangrijkere emoties dan liefde of verdriet. Wanneer André Demester (Boidin) bij het voeren door een varken wordt gebeten, loopt hij linea recta het veld in om een strik te zetten. Opdat we niet vergeten wie er boven aan de voedselketen staat. Seks met zijn vriendin Barbe (maar later ook met een krijgsgevangene) is een menselijke plicht. Dat resulteert eerder in pijn, kwelling en mishandeling dan in genot of geluk.


Dumont verbreedt zijn onderwerp wanneer de jonge boeren worden opgeroepen voor een niet nader beschreven oorlog. Ze komen er terecht tussen andere, nog minder snuggere dienstplichtigen die hen overtreffen in amoreel gedrag. In het 'verre' land (dat Algerije zou kunnen zijn) belandt de eerder genoemde André in een peloton met zijn oude buurman Blondel. Thuis zijn ze rivalen om de gunsten van Barbe, hier zijn ze verantwoordelijk voor elkaars veiligheid. Zonder de aanwezigheid van Barbe is de onderlinge spanning weg. Maar wanneer een verkenningsmissie helemaal misloopt, kiest André voor zichzelf.


Naast een kans om mooie plaatjes te schieten van loopgraven, paarden en tanks vormt deze oorlog ook het breekpunt van de film. Barbe is in hun afwezigheid een psychose ondergaan waarbij haar natuurlijke verleidingsmethodiek van aantrekken en afstoten op hysterische wijze aan de oppervlakte komt. Bij het weerzien met de eveneens emotioneel gebroken André veroordeelt zij hem voor de dood van Blondel. Het paringsritueel, waarbij de jongens aan het lijntje werden gehouden, is echter voorbij. Waarom is de altijd nuchtere André dan zo door emotie overmand? Is de jeugdige onschuld van ze afgevallen of is het verantwoordelijkheid en het besef van sterfelijkheid? Is het Barbe die hem nu instinctief doorziet of treurt hij om de gruwelijke misdragingen richting het inheemse volk? Vragen waarop ieder voor zich een antwoord moet formuleren. Dumont kreeg voor deze film de grand-prix jury-prijs in Cannes in 2006. Vermoedelijk heeft het anti-oorlog statement van de film daar een rol in gehad. Dumont lijkt die laatste boodschap echter al mijlenver gepasseerd.


VW geeft ***





Gezien: 08-02-2007, 't Hoogt 2, Utrecht

Dag allemaal,

Het is moeilijk te geloven dat wij ooit een wekelijkse nieuwsletter hadden. Maar na zoveel jaar verdwijnt geleidelijk de discipline. Bovendien zijn tweemaandelijkse of kwartalijkse updates ook prima, een Schokkend Nieuws is er niet minder leuk om geworden.

Maar er zijn ook andere dan disciplinaire redenen. Zo kijk ik tegenwoordig meer DVD's dan bioscoopfilms. Het liefst titels die je niet in de videotheek vindt. DVD is namelijk een perfect medium geworden om oude klassiekers en cultfilms te (her)ontdekken. Zo heb ik de afgelopen paar jaar enige achterstand kunnen inlopen op het gebied van de Italiaanse film. Klassiekers van Visconti, Antonioni, De Sica en Rossilini, zag je vroeger nog wel regelmatig bij de AVRO of KRO maar dat is tegenwoordig met horizontale programmering met wortel en tak uitgeroeid. Bovendien zijn cultfilms op tv altijd een zeldzaamheid geweest. Je was altijd aangewezen op een paar cultvideotheken in de grote steden. Italiaanse horror (The Bird with the Crystal Plumage), Britse gangsterfilms uit de jaren zeventig (Get Carter) of Amerikaanse Spoofs uit de jaren zestig (Our Man Flint), de Blaxploitation van de jaren zeventig (Coffy) waren heel lastig te vinden.

De DVD heeft dit probleem op miraculeuze wijze opgelost. Dankzij internetwinkels, koeriers en talloze filmlabels zijn er meer titels dan ooit beschikbaar en goedkoper dan het ooit is geweest. Los van de geweldige kwaliteitssprong (vergelijk een full-frame tv/video vertoning maar eens met de opgepoetste anamorphic widescreen versies) heeft dat me erg verrast en verbaasd. Dit nieuwe medium is zó snel zó goedkoop en divers geworden. Natuurlijk ademt de digitale verspreiding van internet de DVD inmiddels flink in de nek maar hoe heeft het tot heden zo exponentieel kunnen groeien?

Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, heeft daar een mooie verklaring voor. Vorig jaar publiceerde hij dat in het boek: 'The Long Tail; How Endless Choice is creating Unlimited Demand'. Kort gezegd komt dat op het volgende neer. Vóór internet was de consument van entertainment (gemakshalve, boeken, films en muziek) aangewezen op distributie en promotie van winkels, televisie en radio. Eén kanaal dat iedereen moest bedienen. Dat heeft geresulteerd in Top 40s en boeken top-tiens gecentreerd naar de breedst mogelijke smaak. Met in de late uurtjes of op het onderste schap ruimte voor een alternatiever product. Internet heeft dat met zoekmachines en e-businesses als Amazon compleet op zijn kop gezet. Amazon heeft namelijk een onbeperkte opslagcapaciteit waarmee schijnbaar alles op voorraad is. En wat niet op voorraad is, kan door een gelieerde handel of tweedehands worden aangeboden. Daarbij knoopt een business-model als Amazon alle aanbod aan eén enkele winkel en met handige 'als u dit boek leuk vindt, probeert u dan ook eens'-verwijzingen waardoor iedereen steeds obscuurder werk kan ontdekken.

Deze conclusie is niet zo opzienbarend maar het leuke aan Anderson's verhaal zit hem in The Long Tail. Je moet die staart zien als een curve in een grafiek van verkoopaantallen per titel waarbij je het best verkopende product helemaal vooraan zet op de horizontale as. Dan krijg je een lijn van snel afnemende hoogte waarin de Harry Potters en Klunen voorin staan en de hoogte van de lijn (na een titel of 130.000) marginaal wordt. Maar waar vroeger, met gewone boekhandels, deze lijn daar zo ongeveer stopte, loopt deze nu dankzij internet-handel bijna oneindig door: De Lange Staart. Het aardige is dat in het geval van Amazon alles wat na die 130.000 volgt meer dan de helft van haar omzet vormt. Een fijn voorbeeld van hoe een doorzichtige markt de liefhebber in ere herstelt en bevrijdt van de verstikkende greep van de traditionele commercie.

VW



filmrecensie home