For Your Eyes Only part CLVIII

Why you call police? The retard escape?


Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan

Uit: 2006, UK/ USA
Regie: Larry Charles
Met: Sacha Baron Cohen, Ken Davitian, Pamela Anderson

Synopsis: Kazachstaanse tv-reporter maakt een reis door Amerika om kennis op te doen van de cultuur van deze ontwikkelde natie.



VW

Borat is op een missie. In eerste instantie om zo veel mogelijk onvermoede wereldburgers te confronteren met zijn slechte smaak en grove beledigingen. Hoewel wereldburgers? Hij mag dan overal in het westen en oosten een bioscoopfenomeen zijn, geliefd of gehaat. Als zijn film iets bewijst, is dat het merendeel van de mensheid een zeer smalle blik op de wereld heeft. Dat reikt vaak niet verder dan de tuin van de buren. Gelukkig ontwikkelt Borat ook een ongezonde bewondering voor Pamela Anderson zodat we ook zijn gevoelige kant leren kennen.


Volgens beproefde filmconcepten wordt Borat neergezet door de Britse komiek Sacha Baron Cohen. De Kazach is een xenofobe, homofobe, racistische, vrouwonvriendelijke, antisemitische TV-personality, die een roadtrip door Amerika maakt voor een reportage over het Westen. Door de lokale bevolking een spiegel voor te houden, lokt hij hen flink uit de tent. À la Michael Moore (in Bowling for Columbine) probeert Borat een wapen aan te schaffen. Waar collega Moore een wapen bemachtigt door een bankrekening te openen, shockeert Borat met de vraag met welk wapen hij het beste een Jood kan neerschieten. Maar de winkelier lijkt het niet te deren en adviseert de 9mm. Zo leren we ook of een Hummer geschikt is om er zigeuners mee omver te rijden en waar de pussy magnet geïnstalleerd is. Jack-Ass The Movie wordt eveneens geciteerd wanneer Borat en zijn dikke producent poedelnaakt door een conferentiezaal hollen. Voor de gevoelige kijker zijn de genitaliën bedekt door een meer dan genereuze zwarte balk.


Cohen's kracht ligt in het feit dat hij zo ver in zijn rol opgaat dat hij op elke situatie in karakter kan reageren. Zijn even diverse als absurde opmerkingen en gesprekjes verraden een zeer gedegen voorbereiding en transformatie waarbij elke emotie en gedachte van Borat in kaart is gebracht. Daardoor zijn onverwachtse confrontaties misschien wel grappiger dan de vele geplande. Rijdend langs een yard sale ziet Borat een Amerikaanse huismoeder aan voor een zigeunerin. Zijn wantrouwen weerhoudt hem er niet van toch maar zaken met haar te doen. "Hello gypsie, I look through your treasure, okay?" Maar de schrik slaat hem om het hart wanneer hij barbiepop tussen de rommel vindt: "Gypsie, is this the lady you shrank whose house you rob!"


Zo vliegt de film voort met rake klappen en ook missers. Raak is bijvoorbeeld het Kazachstaanse volksfeest, the running of the jew, een soort Pamplona met twee duivelse Jodenpoppen. Dat is zo schokkend grof en achterlijk dat een lach niet te onderdrukken is. En leuk is de suffe humor-coach die al tijdje niet zo'n ongetalenteerde student heeft gehad als Borat…NOT. Missers zijn een heel aantal interviews van een seconde of twintig. Veel mensen hebben redelijk snel door dat ze uit de tent worden gelokt. Het is niet echt interessant om ze gehaast afscheid te zien nemen van Borat. Hoewel de gêne onderdeel van Borats effect is.


De vraag is of dit allemaal zo overdreven en grof moet zijn. Is dit überhaupt wel grappig? Maar Borat is geen sikkepit overdreven. De angst, haat, achterdocht en bijgeloof woekeren nog altijd over de wereld. Sla de krant er maar op na. Wat Cohen feitelijk doet is de man op straat confronteren met ideologieën, politieke denkbeelden en oorlogsretoriek. Op die manier wordt duidelijk hoe onhoudbaar deze standpunten uiteindelijk zijn. Hopelijk kan Borat blijven rondreizen op zijn antropologische missie: for make benefit of cultural learnings. Dat zouden meer mensen moeten doen.

VW geeft ***






Gezien: 09-11-2006, Catherijne 1, Utrecht

Geachte lezer,

Het einde van het jaar nadert en dat betekent niet alleen dat VW, LePaulski en JB de kast uitmesten en de achterstallige recensies alsnog de deur uitsturen. Maar natuurlijk is het ook tijd om 2006 te rangschikken in goede en slechte films. Traditie getrouw laten we in de eerste week van het nieuwe jaar onze TOP en FLOP lijsten op jullie los. Jullie hebben vervolgens tot 13 januari de kans om jullie lijstjes op te sturen zodat we het finale oordeel over 2006 kunnen opstellen.

Hier alvast de eerste verloren gewaande recensies van 2006.
Prettige Kerstdagen!



Filmrecensie Home